2008-08-12

hon lade sin hand i min och sade: - Klopstock!

Bästa Vileda!

Jag som skriver till dig är Sveriges största Wettexfan. Wettextrasor äger, verkligen tokäger. Jag använder aldrig nåt annat såvida inte därtill tvungen av en eller annan force majeure; nu börjar det – ironiernas ironi – att se ut som om du, Vileda, alltså självaste fabrikanten, kvalar in i den kategorin. De senaste månaderna har det nämligen varit stört omöjligt att få tag på Wettex Classic annat än i en vit variant med lite dekorstreck på.

Jag vet: mitt bekymmer är med och tävlar i i-landsproblemens OS som för närvarande pågår över hela västvärlden. Icke desto mindre antar dessa bisarrt olämpligt färgade disktrasor en snuskig nyans i stort sett momentant – vi snackar noll-till-hundra-på-tre-sekunder-släng-dig-i-väggen här. Kulörta trasor förmår upprätthålla ett proprare sken betydligt längre; ett tag fanns det rentav grå diskdukar, vackert lilamönstrade, men man får förmoda att dina räknenissar, Vileda, snabbt blev kallsvettiga av deras osedvanligt långa livslängd.

Som redan nämnt har jag gått ner mig så djupt man kan i Wettexträsket, och några avgiftningskliniker känner åtminstone inte jag till. Emellertid kan det bli så illa att pekuniära omständigheter piskar mig till cold turkey: det blir kostsamt med disktrasor som ser snuskiga ut redan efter ett par timmar och måste bytas ut var tredje dag. Redan har jag tvingats dra in på barnas lördagsgodis för att finansiera disktraseriet; var det ska sluta törs jag inte ens tänka på. Så kära rara Vileda, nog köper vi konsumenter tillräckligt även av kulörta Wettexdukar för att du ska leva och leva gott? Hör min vädjan, och låt mig bli bönhörd: släpp en kollektion kulörta trasor nu nu nu innan jag hamnar på bar backe! Ju mörkare dess bättre, marin och grått och brunt vore toppen – ja varför inte sexa till det med en svart trasa? – men till och med citrongult är bättre än vitt. Hör du det, Vileda! Hallå? Hjälp!

Förtvivlans hälsningar
Miss Gillette

Hej!

Tack för ditt mail.

Vi försöker göra dukar med både färg och olika mönster. Alla har olika tycke och smak, och det är inte lätt att göra alla nöjda. Den senaste I raden när det gäller Wettex Classic är vit, men även dukar med färg ska finnas ute. Affärerna väljer själv vilka dukar dem vill ta in, så det är svårt att säga vilken butik som har vita eller färgade.

Jag har vidarebefordrat ditt mail till vår produktansvarige.
(Jag vet att det är ljug detdär att det skulle finnas kulörta trasor nånstans i hela landet, men jag fick ju svar i alla fall. Och jag avhöll mig från att föreslå Vileda att klicka i rutan för svenska i sin rättstavningskontroll – bäst att inte stöta sig med henne i onödan. Håll tummarna nu, k. läsare, och tänk på mig om det kommer en kollektion disktrasor i trendiga lorttåliga höstfärger från Vileda.)