quarter true of me
Läste nyligen att folk som kan skriva maskin utan att titta på tangentbordet kan lägga större del av tankeverksamheten på innehållet i det skrivna. De skriver också snabbare (tänka sig) och behöver ägna texten mindre efterkontroll.
Själv upptäcker jag då och då att jag gör enormt mycket slagfel om jag inte hör tangenknattret. Jag kör också sämre om jag inte hör motor- och övriga ljud från bilen, vägen och trafiken. Just nu försöker jag jobba. Jag har återupptagit arbetet med den roman jag höll på med när detta med dataspelen damp ner som ett fnittrande stjärnfall i alldeles äkta guld rätt i knät på mig. (Nå, stjärnfallet var egentligen en golfboll, och aldrig mer ska jag väl dissa golfare och golfande.)Roman, således. Tar med ens emot. Detta vägande av minsta förbannade ord på knarklangarvåg. Hur långt är ett snöre? Ja hur långt kan ett gummiband bli? Huuur långt som helst. Och jag behöver musik och högtalarna till datorn tokglappar, så det blir hörlurar för idag har jag haft Heaven 17* i huvudet sen jag vaknade; jag trycker igång dem och fortsätter med stycket i boken. Och slår fel. Fel. Och fel. Jag hör inte vad jag skriver: tvingas backa, radera, korrigera, fylla på med blanksteg (första tangenten som tappar stinget är alltid mellanslaget). Men lugnad av Heaven
*Som den k. läsaren säkert inte vet, möjligen då med undantag för Man Thursday, hämtade man gruppnamnet ur A Clockwork Orange, där den påhittade gruppen The Heaven Seventeen ligger listfyra med sin låt Inside.
**Nejdå. Egentligen är det inte alls så i låten, den är det sorgligt slut på. Men idag hörde jag den såhär.

<< Home