2008-07-07

Dekolletagecollage

För nån vecka sen lovade jag Lotten en special om den ransoneringskupongsplånbok jag köpt på loppis. Efter att ha undersökt dess innehåll måste jag emellertid erkänna mig slagen till slant, åtminstone tillfälligt: jag kommer inte på nåt bra upplägg för en sån blogganteckning. Den idén måste få mogna ett tag; jag ber att få återkomma i ämnet.

Men Lotten ska inte behöva gå lottlös: Vid ett ännu tidigare tillfälle gav hon mig ett annat bloggningsuppslag medelst felläsning, vars resultat istället blir dagens tröst. Nämn nu ett ord som rimmar på tröst! Den k. läsare som inte kommer på nåt kan titta på bilden nedan för att få en ledtråd eller två dussin.

Tolv gummor plus ett konstverk. Vilka i gumdussinet känner
mina k. läsare igen? Och vilka går att para ihop med rätt namn
sen man har tjuvkikat i fotnoten* längst ner?



Wikipedia: Ett dekolletage (av franska décolletage, av décolleter ’urringa’) är en skärning på ett kvinnligt klädesplagg, oftast en aftonklänning, som visar mer eller mindre av kvinnans hud från halsen ner till bysten, även ibland om skärningen på ryggen ned från nacken. Vissa former av dekolletage kallas urringning.

Nordisk familjebok: Dekolleterad (av fr. décolleter, urringa, blotta hansen), djupt barhalsad, urringad.

Innan man fotnotsfuskar är man tvungen att beundra det
här collaget också! Det är förfärdigat av Miss Gillette på
den gamla goda kreativa tiden, det vill säga när Miss Gillette
kunde få för sig att hon ville sy ett collage av en mot solen
flygande korp i storlek 1 x 1,5 m2 – och hade tid att sätta
sig och göra det också.


*I ingen särskild ordning: Whitney Houston, Dolly Parton, Gurli Lemon-Bernhard, Mae West, Marilyn Monroe, Elizabeth Taylor, Marie Antoinette, prinsessan Madeleine, Sophia Loren, Angela Merkel, La Gioconda och så en kanske inte särskilt hemlig gumma.