2008-06-23

your daddy's rich and your mom is good looking*

Alltså midsommar: så ohyggligt traumatisk med alla sina till svindlande höjder uppskrämda förväntningar. Vore det inte för dem ginge det väl an. Som det nu är finns inte det trevliga att få och ha som kan nå upp till det man går och bävar för att inte få, eller ha.

Så vad gör man? Försöker blunda för hysterin. Försöker krama sina ungar och binda åt dem så svulstiga somriga kransar man bara kan av den numera så torftiga artfattigdom vägrenarna skäms för tänk när en annan var barn då minsann fanns det Försöker bita ihop om det mycket lilla barnets mammaletningsexpedition som visserligen-slutade-väl-men-som-kunde-ha … Tar en sensen stormpromenad med musik och mess. Tackar högre makter för fotboll.

Gläds ändå, hur det än blåser och hur det än blir, åt den förbannat vackra sommarnatten.

Förr avskydde jag såna här bilder: bilder med hus och vägar och
mycket gråskala. Nu representerar de en oförklarlig trygghet för mig.

*En uttalsvariant av Gershwins originaltext. Den version av låten som är min min min är covern med Fun Boy 3 från sådär -81, och de sjunger såhär.