2008-04-18

Happy feet

I fredags ville blogger absolut inte att jag skulle visa cybervärlden den här bilden, eller nån annan bild heller för den delen, men i torsdags företogs i alla fall årets första strandutflykt. Blåste gjorde det förstås som synden men det var såntdär väder som man bara bestämmer är vårväder. För inne i huset innanför stängda fönster var det rent gassigt i solen så självklart måste det vara varmt ute också! Basta!


Men oj! Miss Gillette saknar ju fotbeklädnader! Bäst vi sätter oss i bilen allihop och far till en större stad där man kan vara någorlunda säker på att hitta åtminstone ett par skor man gillar. Ö-Helena hade ju sagt att det finns flugsvampsskor till salu i Göteborg. Detta kan ej tros utan att ses. Jomen mycket riktigt:


Ändå tvekade jag. Kan ni begripa, k. läsare? Och kan ni begripa att jag kunde sitta där och idka samvaro med Ö-Helena i flera timmar på kvällen utan att ens ljuga och säga att jag hade köpt de där skorna? (Istället hade jag investerat i ett par ortopediskt pseudoriktiga dojor. Utan klack – så blir det lätt när jag traskar omkring en hel eftermiddag och trekvarts kväll i klackstövlar som är lite för höga för att mina fötter ska må riktigt bra.)

Neeej mobilkameran är inte alltid så bra. "Bitterballen"
står det i alla fall som första förslag på holländska friterade rätter.

Efter att till servitören på Het Amsterdammertje inte ha fällt nån kommentar om nederländsk matlagnings svar på Bitterfittan testade vi – Maken var också med; att han inte omnämndes redan i förra stycket beror på att han inte kände några som helst kval för det där med skorna – några olika holländska och, tror jag, andra ölsorter, diskuterade språk nähä! musik och den kommande helgens diverse översättarförlustelser.

Och på söndan, när maken och jag råkade traska rätt genom en modefotografering på en av de tristare tvärgatorna till Östra hamngatan, såg vi att det finns skor som är om möjligt ännu mer gångbara (om putslustigheten ursäktas) än flugsvampsskorna. En av modellerna hade på sig nästan precis likadana skor, fast med öppen tå och små vita hjärtan istället för prickar. Som jag grämer mig över att jag inte frågade var hon hade köpt dem.