chalkhills and children anchor my feet

Det är min första reaktion.
Min andra är att förklaringen till Elas oändliga otrygghet inte håller. Inte på långa vägar när. Att föräldrarna skilt sig inte efter mångårigt bråk och gräl, utan ganska tvärt efter efter ett långt stabilt äktenskap, när Ela var tjugo och redan flyttat hemifrån – det skulle resultera i ångest, depression och självmordsförsök? Jag undrar det, jag. Och den söndrade kärnfamiljens lyckliga lilla förening på slutet är nästan pinsam i sin overklighet och kunde gott ha utgått, exempelvis till förmån av fördjupad skildring av Elas nya och jättebräckliga förhållande med Jimmy. Som det nu är blir det rena feelgoodsmörjan i alla trådändar och det rimmar illa med … tja, verkligheten. Bokens interna verklighet.
Helheten är trots allt läsvärd: där Nilsson går varligt förbi det hon beskriver utan att försöka lägga det till rätta, där kommer hon så nära att man tror henne.

Polskheten handlar mycket om skrönor och skrönorna är ludna ungefär som Ulf Lundkvists Assar, om den beskrivningen nu är begriplig, och man skrattar mycket; skratt är bra, det tar udden av allvaret samtidigt som det banar väg för det. Ja, hela det polska Sverigelivet ter sig som en oavbruten megaskröna och att berättarjaget har svårt med balansgången är inte svårt att förstå. Att smälta in utan att göra våld på sig: tillvarons största mysterium. Hur? Hur ska det gå till? Svårt ämne behandlat liksom i förbifarten, utan större åthävor, så att man tror att det här är nånting bagatellartat och skämtsamt.
Det är det inte.
Eller, annorlunda formulerat: oefterhärmlig bok – missa inte den.
<< Home