2008-02-08

the sun in your eyes

"Den lämnar vi till hednamissionen", hette det ofta därhemma när jag var liten. Skämtsamt, förstås, men det gjorde ändå att begreppet secondhand fanns i mitt medvetande ända från början. Vad jag vet handlade vi inte på hednamissionen när jag var barn: det var ju inte trendigt på den tiden, snarare skämsigt.

Sen flyttade jag hemifrån och var lite fattig ett tag. Bäst var att hitta saker alldeles kostnadsfritt i containrar i en blå container fann jag dig och ta hem och piffa upp dem för en försumbar peng eller om du fann mig, vi har grälat om det där men handla på secondhand var också godkänt. Allt var ju billigt då, ingen på Myrorna hade gått antikvitetskurs och det var så man hade dåligt samvete ibland när man gick därifrån med sina fynd. Folk hittade förstaupplagor av Kipling för en spänn och sådär. Sånt finns ju inte på kartan nu längre. Och därmed har secondhandshopping mist sin lockelse för mig. Om jag ska gå och rota bland gamla dammiga grejer ska det inte vara halvbilligt – och absolut inte halvdyrt. Nä, då ska det vara vrakpriser.

Öronlappsmössa helt i kanin, 125 spänn för många år sen.
Dyrt tyckte jag då, men jag har aldrig ägt en varmare mössa
och aldrig behövt frysa om huvudet sen dess.

Ändå gillar jag hednamissionen: nu kan jag nämligen bli av med överskottsmög* den vägen. Jag försöker kuva hamstern inom mig och har kånkat många kassar till olika hjälporganisationer. Ständigt står en gebortpåse beredd att svälja urvuxna barnkläder, dambyxor med en konstig längd som var trendig förra veckan, tröjor jag tröttnat på att se maken i, karamellburkar som är fina men inte min stil, nya temuggar som skulle blivit present åt nån som tydligen inte var värd dem när det kom till kritan. Och så vidare.

Och enstaka fynd gör jag faktiskt än idag. Nyss hittade jag en jättesöt blus med gladgröna prästkragar på. För en tia! tycker jag det ska vara.

*Mög betyder i min värld inte skräp. Oftast betyder det grejer i största allmänhet. Här betyder det sånt som jag själv inte vill ha. Ibland är det helt nya saker jag lämnar in.