Crisis? What crisis?

För några år sen översatte jag en roman som heter just Negative Space. Dess berättarjag mister sin bror, en person som stått henne så nära att han tecknat en stor del också av hennes konturer. När han dör uppstår ett gapande tomrum där han förut fanns, och berättarjaget slungas ut i en identitetslöshetens avgrund.
På sistone har jag erinrat mig den romanen. Jag kunde kanske ha gjort det tidigare, men det dröjde innan jag förmådde formulera ens för mig själv vad som hände. När jag till slut lyckades beskrev jag det såhär:

Men så en dag upptäcker du att det som ringat in dig i den bilden så länge du kan minnas har förändrats. Somligt har bytts ut mot andra, okända ting; annat har bara försvunnit och lämnat ett tomrum efter sig. Den gamla invanda spegelbilden av dig själv är en annan: konturerna av dig flyter ut på ett nytt sätt mellan de obekanta föremålen. Vem föreställer bilden nu?
Har man då inte speglat sig tillräckligt ofta, eller sett noga nog på bilden av sig själv, inte reflekterat över den reflektionen, då kan det bli en chock när man väl gör det: att se, men inte känna igen sig själv.
Den dan jag upptäckte det fick jag panik. Vad jag borde ha gjort var att stå kvar, skärskåda den nya bilden, försöka upptäcka välkända föremål i bakgrunden och identifiera nya. Pröva att foga samman dem så att de harmonierade eller åtminstone kunde samsas. Vrida lite på huvudet för att kolla om kanske en del av de gamla sakerna fanns kvar, fast skymda av de nya; om det i så fall gick att jämka ihop, få plats med båda. Eller om det kanske fanns ytterligare andra saker som kunde plockas in i de små gliporna mellan de nya föremålen. Och jag borde ha bett om hjälp med det.

Fast även om man hänger sin gamla spegel i ett snarlikt inrett rum blir det ju aldrig samma bild som på förra stället. Det borde jag ha varit beredd på redan före flytten. Förhoppningsvis är jag beredd på det om jag nånsin flyttar igen.
<< Home