2007-10-24

she's cooking up a dream, she's baking ecstasy

Nu när jag har erkänt för mig själv att jag visst har mysbyxorna på mig på den här bloggen (åtminstone ibland) är det som om alla fördämningar släppt. Just det: det blir mat igen.

Först ut receptet på världens godaste pepparkakor. Det är min salig mormors, men vem hon i sin tur fick det av vet jag inte. Säkerligen är det nedärvt i många generationer. Maken fick nästan krupp när han såg att det inte är nån kanel i – det är alltid kanel i pepparkakor! – men han har idag medgett att de ju faktiskt är väldigt goda.

Engelska pepparkakor
Receptet ger närmare ett kilo deg och halveras lämpligen om man nånsin vill orka baka ut hela.

Rör ihop (med degkrokar är enklast) 3 dl sirap, 400 g strösocker, 2 msk ingefära, 30 droppar cederolja/rivet skal av 2 apelsiner samt 350 g smör (margarin duger faktiskt inte). Vispa 3 dl grädde hårt och vänd ner. Blanda 1 msk bikarbonat med 1,5 kg vetemjöl och arbeta ihop detta med resten. Låt degen vila rätt länge, helst till nästa dag, före själva baket (degen är mest medgörlig när den är genomkall). Använd brun farin att baka ut i.

Härnäst vill jag meddela min oblandade lycka över att för första gången sen neolitikum, känns det som, ha fått äta råbiff. Köttet fick importeras från Göteborg eftersom det givetvis är omöjligt att få tag på nåt mer raffinerat än fläskkarré och flintastek i den sketans centralorten nära oss. Maken och jag môlade i oss vardera ett kvarts kilo kött som vi låtit ingå mormonellt månggifte med äggulor, kapris, finhackad rödlök och hackade inlagda rödbetor. Dessa hedonistiska brudföljen beströddes efter vigseln med salt och färskmalen svartpeppar, varpå vi själva såg till att hymen brast och allesammans bildade saftig, slafsande ormgrop. Ja det var en afton att minnas.

Första gången jag serverades råbiff var på en nyårsmiddag hos min moster och hennes sambo. Jag tror jag var tolv år då och jag blev ögonblickligen beroende. I största allmänhet ligger mina preferenser åt det råa och/eller fräna hållet: rått kött, rå fisk, citron, vinäger, ättika, rå lök … Vad detta beror på har jag ingen aning om, så jag nöjer mig väl för tillfället med att konstatera sakernas tillstånd.