2007-05-04

För jag är en turist, jag vill ha information ...


… jag har letat länge efter en viss
impression
-ist

En målares trädgård nånstans i Frankrike. Det är inte den mest imponerande trädgård jag sett, men rabatterna skulle ha kunnat vara paletter åt en koloni kolorister, och det finns sorter av tulpan och iris som får mig att dra efter andan. Och: trädgården genomströmmas av ett vattendrag som i mitten samlar sig till en näckrosdamm. Våren är visserligen osedvanligt tidig här också, men så extrem att näckrosorna hunnit slå ut är den inte (seulement les feuilles). Men det är oväsentligt: vatten i trädgården är ju vad man vill ha och önskar sig, och mockel den som har det.

"Å vilken bambudunge!"
"En sån vill jag ha. Jag kan plantera lite energiskog, det ser ungefär likadant ut. Och så förtöjer jag några änder i vattnet intill."
"Jaså, du har vatten på tomten? Damm, bäck, å …?"
"Vänern heter det."

Jag språkar en stund med en trädgårdshedning och finner att det är gott. Sen köper jag ingenting i souvenirbutiken utom tre vykort. Det här är målarens kök. Där har jag inte varit inne. Det var säkert aldrig han heller skriver jag på ett. Jag har blivit en riktigt urusel turist och det är en lisa. Fast den hemlagade glassen efteråt är värd sina tretti spänn och väl det.


– Skulle jag inte ha varit i mitt eget kök? Bah!