2007-04-02

... med Herdins

Skam den som ger sig, sägs det. Jag ville ju ha mina gula brallor. I want cheese trousers. I want Cheddar cheese colored trousers. Men det stod ett paket äggulegul texilfärg i tvättstugan, överblivet sen den utdragna trasmattans år. You just pop them on your butt and sit all day. Ett par vita jeans måste väl i allsin dar gå att få tag på. I pay my taxes, why can't I have a pair? Jajamän: fyra och en halv minut på första bästa Junior Center, inklusive provning, och byxorna var mina. Sen åkte jag raka vägen hem och färgade dem. I want to sit in my back yard in my cheese colored trousers, and I want to blow up Canada geese. Så här blev det.

Jaha, och i dessa ostbågegula brallor har jag även varit på trädgårdsmässan i Älvsjö (eller som det heter på engelska: Stockholm Fair. Glöm allt vad ni lärt er om River Lake) och hämtat inspiration. Där fanns många kul grejer: man förundras över månglarnas osvikliga fiffighet i att nästla sig in i tabernaklet, men också ofta över deras prylars fiffighet. Det som låg i mina kassar hade inte mycket med trädgårdar att göra, förutom en av de oumbärliga sekatörer som jag blev beroende av så fort jag hade testat en. Resten var pruttilutter och frisidurer av varierande nyttograd. Inspiration är ju immateriell, men går ändå att visa.