2007-05-15

Brödraskapet systrarna

Det här är nästan fusk: jag tänker citera min nya lekkamrat igen. Det är förresten hon som namngett rubrikens sammanslutning. Jag tycker namnet är totalgenialt och ja, det är väl självklart att vi ska ha kapellet som ordenslokal, bästa bror Syster!

Dagens anteckning är föranledd av att jag talade om för Lekkamraten – som här på bloggen får gå under täcknamnet Bettan – att det går utmärkt att byta ut basilikan mot kärs (kirskål kallas den också) när man gör pesto. Inte nog med att kersen är gratis, man gör en god rensningsgärning också, utan att känna sig som om man rensar ogräs. Det är ju matlagning man sysslar med!

Nåväl: många timmar gick det inte förrän Bettan tog denna min kirskålsserve på volley och smashade tillbaka med ett recept på ogräspaj.

Ska testa vid tillfälle att göra ogräspesto, om inte annat för att min sadistiska sida ska få sitt lystmäte. Kan visualisera hela scenen framför mig: ångestfyllda kirskålsblad som förtvivlat skriker i sin stumhet: "Jag ska aldrig växa i din rabatt mer, bara du lovar att inte skada mig" och jag står med min största och mest skarpslipade förskärare och låter kniven tala (dö, dö, dö!) och göra pinan kort. Alltför kort tyvärr: under tiden i min rabatt växer det upp nya skott, släktingar som inte fått chansen att se solen så länge Kalle Kärs och Kistkålle och allt vad de kan tänkas heta har stått i rampljuset gör nu sin förhatliga entré.

Och nu till spisen:

Pajdeg:
2 dl dinkelsikt (eller vetemjöl)
1/2 dl dinkelfullkornsmjöl. För en finare pajdeg, ta 2 1/2 dl siktat mjöl
50 g smör
1 dl kesella

Fyllning:
1 gul lök, hackad
1 morot, riven (kan uteslutas, men pajen blir matigare med morot)
2 liter färsk kirskål eller motsvarande mängd fryst
örtsalt, timjan eller basilika

2-3 ägg
ca 2 dl mjölk och grädde blandat
örtsalt, svartpeppar, timjan eller basilika
2 dl riven ost, gärna med lite smak

Ugnstemperatur 200 °C.
Hacka ihop ingredienserna till pajdegen. Låt gärna degen vila svalt ca 30 minuter. Klä en pajform, pricka botten med en gaffel och förgrädda skalet 10 minuter. Har du en pajdeg du brukar göra, kan du använda det receptet.

Hacka löken, fräs varsamt i olja eller smör. Fräs även de rivna morötterna en stund. Krydda med örtsalt och timjan eller basilika. Rensa bort grova stjälkar och fula blad från kirskålen och skölj den. Koka upp vatten och förväll någon minut. Är bladen grova behövs längre tid, ca 10 minuter. Häll av vattnet och krama ur de förvällda bladen ordentligt. Hacka dem.

Fyll det förgräddade pajskalet med lök- och morotsblandningen. Lägg över den hackade kirskålen och krydda även den med lite örtsalt. Blanda ägg och mjölk/grädde och lite av osten i en bunke. Krydda med örtsalt, svartpeppar och ev timjan eller basilika. Vispa ihop äggstanningen och häll den över pajen. Strö riven ost över. Grädda i 200°C i ca 30 minuter.