2012-01-01

one golden glance of what should be

Och så blev det nytt år, och kan nån förklara varför det känns som om man börjar på en annan bok eller åtminstone nytt kapitel, som om en massa raderas ut eller nollställs, som om allt möjligt med ens glöms eller förlåts, som om allting blir annorlunda? Visst börjar man om från början, det är sant – men bara med dateringen av årets dagar. Denna första januari skiljer sig inte på nåt fundamentalt sätt från alla andra första januari man upplevt. Det nya året heter visserligen nåt annat – till exempel tjoghundradussin, som Språkkonsultstudenterna föreslår – men är ju inget startsnöre för nån ny era. Och ändå känner man allt det där. Visst är det märkligt!

Gott slut.

Själv har jag slutat tänka särskilt på mina födelsedagar. De betyder inget speciellt för mig. Jag har aldrig märkt att jag förändrats från en dag till nästa. Men för barnen är födelsedagar fortfarande trappsteg: igår var man liten, idag är man stor och för sig som storbarn: väger inte på stolen, ratar inte paprika, biter inte på naglarna, kan lära sig bokstäver eller vad det kan vara. Och precis så är vi till mans vid vartenda årsskifte. Men varifrån kommer krafterna med vilka alla nya tag ska tas, var hämtade vi under årets sista timmar den karaktärsfasthet som ska tillförsäkra att alla avgivna löften hålls?

Lillis upptäckte det roliga med tomtebloss.

Idag var det som om hela världen spelade med i föreställningen. Dagen har vräkt över oss en dec eller mer av den vitaste snö, och för en gångs skull har plogtraktorer och saltbilar hållit sig borta. De kom nyss, i kvällningen, när mycket ändå hade regnat bort. Men hela dan var invirad i en mjuk pläd som dämpade både ljud och gråhet, och jo: lite magiskt var det allt. Jag får erkänna det. Vältajmat om inte annat. Men ändå: så värst ny känner jag mig inte.

Och om nån mänska kan förklara varför jag plötsligt fick en obetvinglig lust att lyssna på Sunny med Boney M – en låt jag inte ens lyssnade särskilt mycket på när den var ny – femton gånger i ett sträck nu på kvällen, ja då vore jag mycket intresserad av att få ta del av den teorin.