2011-12-20

santa won't you please bring me what I really need

Idag blir det två klapptips och en fråga. Tipsen först:

Den 22 mars var det Världsvattendagen. Det som bl a togs upp på agendan var den kraftiga lanseringen av diverse produkter som innehåller silverjoner av olika former. Varför? Jo, för att skydda oss från bakterier och dålig lukt.

Så vad händer då med oss och miljön?

Det mesta av silvret som preparerats i klädesplaggen sköljs ur vid första tvätten, kan inte brytas ner i reningsverkens biologiska processer, utan fortsätter ut i havet där fiskars fortplantningssystem och embryoutveckling blir skadat och vi äter fiskarna…

Läs mer på Unlimited Performances webbplats. Unlimited Performance är ett företag som tillverkar miljövänliga kläder av bambutextil. Om bara rätt sorts bambu används är bambufibern ett bra textilt alternativ. Jag har shoppat ur företagets snygga och praktiska sortiment och är jättenöjd med plaggen – även om jag oftare bär dem som vanliga gångkläder än jag sportar i dem (de är ju snygga också).

Beträffande bakterier är det tragiskt att så många vill få oss att tro att alla bakterier är skadliga, när de flesta är goda och snälla och bra och gör oss gott. Att städa jättenitiskt och använda en massa antibakteriella medel är helt kontraproduktivt: immunförsvaret blir sämre och man blir lättare sjuk. Jag läste en gång att kroppen lär sig att värja sig mot sjukdomsbakterier genom att öva på de goda bakterierna den möter. Det är som när ett barn fäktas med träsvärd: de lär sig tekniken tills det blir dags att fäktas med blanka vapen, dvs när de dåliga bakterierna angriper. (Jag tycker mig förstå liknelsen trots att riddartiden ligger lite bakom oss.)

Och beträffande den så kallade dåliga lukten – vilket väl i de flesta fall betyder inte parfymerad bortom sans och vett – skulle jag nog förorda tvätt av kropp och kläder istället för ett plagg som döljer svettlukt. Det är väl om något mer ohygieniskt.

Om plagg med inslag av silverjoner hade jag tidigare läst om i den utomordentligt intressanta Badskumt: gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg av Katarina Johansson*. Där får man lära sig massor om de produkter man tror sig behöva för att få lov att vara med alla andra civiliserade mänskor och leka. Det är delvis nedslående läsning, men det fina i kråksången är att man själv verkligen har makten och kan välja bort såna produkter man plötsligt får veta innehåller giftiga ämnen. Författaren försöker inte ge läsaren dåligt samvete, utan påpekar att det ofta är omöjligt att leva fullkomligt giftfritt. Man får göra så gott man förmår, helt enkelt, och det kan man ju lyckas lite bättre med när man fått lära sig mer om vad tillverkarna egentligen stoppar i sina produkter, vad de olika signalorden betyder i konkreta termer och hur sanna påståendena om vissa ämnens verkan är i verkligheten.

***

Så till min fråga:

Lillis gnisslar tänder!!! om nätterna. Hon gnaskar och mal med sina arma gaddar så det låter som om de ska trilla ur skallen på henne. Storasyster gjorde också det i ungefär den åldern men slutade så småningom (precis som alla tandläkare hennes oroliga mamma rådfrågade trodde att hon skulle: de sa att det var en fas som många barn går igenom och att det inte gick att göra nåt åt det). Men jag hade hunnit glömma vilket lidande det är att höra gnisslet, och nu när det är dags igen kan jag lik förbaskat inte låta bli att tro att lillan upplever hemska hemska saker i sömnen. Vad har mina k. läsare för erfarenhet av det här? Finns det verkligen inget man kan göra åt det?

*Det är inte omöjligt att jag skrivit om den tidigare, men den förtjänar att tjatas om.