2009-11-21

clean biosphere

"Vilken är bäst tror du?" frågade jag omöjligt svepande inför stadsfärden.
"Jaa … vilka egenskaper är du ute efter?" motfrågade Maken.
"Ja den måste ju gå in i skåpet", sa jag genast. "Och vara tyst och stark. Som en karl ska vara, ungefär."
"Du vill att en karl ska rymmas i det skåpet?" sa Maken.
"Ja – när man inte vill ha'n framme längre va. Ah, du vet."

Den för dagen nya, en tysk (tyst, ja), får mycket riktigt plats i skåpet, och själv får jag för första gången bruk av ett lika smaklöst som långsökt tänkespråk i mitt livs första och enda gästbok*; det var så uselt att jag har glömt dess exakta lydelse, men det var nåt med att ett fruntimmer** måste ha både en bra dammsugare och en bra damsugare. Vilket i sin tur påminner om översättningen av vulgovitsen som blir helt poänglös på svenska, som just därför blir extra jättekul för den som fattar vad som sägs på engelska och vars poäng är Nej nej – suga, inte blåsa! (Fast den hoppas jag verkligen att mina k. läsare aldrig har hört och absolut inte begriper.)

*Gästboken delades med Miss Gillettes fästman.
**Detta första hem fanns i Skövde, vilket möjligen kan förklara humornivån på inskriptionen.

Etiketter: ,