2008-06-10

beyond the yellow brick road


Sommareufori det är lustigt att vara till Folk pratar drömska om stundande semestrar se en mås står i luften still och jag nickar och ler här e jag känner inte som de över sommarens smala näs Allt detta jobb som brer ut sig framför mig – det gör mig euforisk, fylld av energi här e jag Sången är också inne på sommarspurten lätt som ett maskrosfjun efter morgondans konsert köruppehåll i nära tre månader. Det blir tomt* en saknad en brist en längtan det är vind och vårt hav är salt men just nu i ögonblicket som är gör jag det mesta av det, rösten ännu mjuk sen sjunget i fredags soldis i lätta drag och nu sitter jag ensam vaken med nåt glas vitt lent sommarsmeksamt det är sommar och här e jag och saknar bloggosfären som jag inte hunnit sätta min fot i sen före helgen det är fårlort och sommargräs Ett inte alldeles omöjligt scenario är att upplevelseförmedling medelst bilder blir denna sommars melodi e jag här jag e här Förra sommaren var mer Rachmaninovs trea: det var ledmotivet för den fasen av livet. I år kan jag inte sluta lyssna på Den blida vår med Rilkeensemblen**; ja det är den jag sjunger medan jag skriver det här, jag spelar den om och om igen i mobilen och sjunger altstämman för de andra som sover nu överallt i huset; snart ska jag lägga mig hos Julflickan, viska att jag är hos henne nu och att jag älskar henne mest av allt i hela världen, men utan att röra henne: det tycks störa hennes sömn. Rösten, hon vill höra rösten, bli betryggad, men i övrigt sova i det som är hennes egen sfär.

Jättenäckrosens blad kan när de är som störst
bära en människa på över sjuttio kilo.


Denna gång bilder från en botanisk trädgård som kanske ligger nära dig, k. läsare.

Stjärnspår in i galaxen


See if I care.

*"Det suger gammal brottarbalk" kändes för stilbrottsligt för att få vara med just här.
** Man måste faktiskt lyssna på den. Ja man måste. Det är inte omöjligt att man måste lyssna mer än en gång för att fatta det alldeles fantastiska i den men när man väl fastnat är man livstidsknarkare. Jag lovar. Och det är ett löfte, inget hot.

Nej!