2007-10-26

Where do artificial lemons grow

Efter råbiffs- och pepparkaksorgien härförleden har det förts en liten diskussion kring smakpreferenser, och eftersom världen väntar på nästa pusselbit av Miss Gillettes personlighet tänker jag servera ett recept på en rätt som ibland känns som svaret på mina våta lukulliska drömmar. Det är verkligen obeskrivligt gott:

Ceviche

500 g vit fisk (t ex torsk, kolja, hälleflundra, gös, hoki)* får ligga 10 minuter i saltat vatten och därefter rinna av. Skär den i tunna strimlor. Finhacka 1 liten gul/röd lök och strö över fisken. Slå över detta en blandning av saften av 3 citroner, dito 3–4 limefrukter, 1 finhackad chilifrukt, 2 tsk finhackad persilja, 2 tsk finhackad koriander, 1 pressad vitlöksklyfta**, 0,5 krm cayennepeppar, knappt 1 tsk salt samt 1 krm svartpeppar. Låt marinera*** i minst 4 timmar.

* Har man bacillnoja och vill vara på den säkra sidan kan man köpa fiskpinnar istället. Är man inte fullt så nojig kanske man nöjer sig med att djupfrysa fisken i tre dygn innan man tinar och tillagar den.
** Miss Gillette har slutat pressa vitlök och finhackar den istället.
*** Saften av citrusfrukterna gör att fiskköttet blir tillagat på samma sätt som inlagd sill. Cevice är alltså en rätt som skulle ha fallit Kraka i smaken: fisken är varken kokt eller stekt när man äter den, men heller inte riktigt rå.


Världens största ö innan Grönland blev funnet var naturligtvis Grönland, och givetvis har miljoner människor känt till och älskat ceviche innan jag hittade anrättningen i fråga. Men det är ändå en upptäckt jag gjort på egen hand, så därför känner jag mig lite som Alströmer kanske gjorde i fråga om potatisen. Under den där helvetesresan till Venezuela blev jag en dag hungrig helt oförhappandes. Slank in på en restaurang jag råkade passera, konsulterade menyn som förstås var helt på spanska, ett språk jag inte behärskar så värst många tiotal glosor på, och pekade på nåt. Öppnade på hotellrummet lådan jag fått med mig – och förpassades till ett himmelrike jag inte vetat fanns.

Ceviche går att variera på en mängd olika sätt. Nätet har en uppsjö av recept att erbjuda. Förutom vit fisk kan man även använda lax, det kanske känns mindre främmande för tveksamma, fast själv tycker jag inte att det blir lika extatiskt gott. Skaldjur och olika typer av bläckfisk går också att stoppa i. Samman med fiskbitarna kan man ha tärnad avokado, finhackad paprika i olika färger, blekselleri, ja jag tror att det är fritt fram att vara kreativ här. Själv har jag testat en variant med gurksoppa till.

Kanske bäst att nästa anteckning handlar om nånting helt annat än recept, annars tror väl den k. läsaren att Miss Gillette har blivit inlåst i köket …