2007-09-22

se nu målar han löven i gult

Fin höstlördag: utflyktsdag. Vi valde Sikfors som lockade med tävlingen där årets vildmarkskock skulle koras.

Sik? More like dead, dude.

Framför herrgården bredde en aptitlig grön gräsmatta ut sig, för dagen svept i en florstunn slöja av vedrök från de öppna eldarna i koktälten. Där lagades mat över sotande brasor medan det dukades på bländvitt linne och blänkande glas och metall på provisoriska bockbord: leve kontrasterna. De tävlande intervjuades av en rikskänd lokal gästgivarprofil och en jury provåt och sammanträdde. Själv beklagade jag att inte pöbeln fick avsmaka kandidaträtterna, för de både lät och såg delikata ut.


Glödande glans i glosögda glas*

Äldsta dottern red ponny flera gånger, yngsta dottern åt indianbröd med chiligryta, alla åt glass och Miss Gillette och maken kastade yxa, en sport på vilken vi båda visade oss vara naturbegåvningar. Bägge gick genast till dam- respektive herrfinal, fast eftersom den skulle äga rum först flera timmar senare beslöt vi att lämna walk-over till det annars chanslösa byket. Inte heller tillkännagivandet av vem som blivit årets vildmarkskock lockade till att dröja kvar.

Mucka inte med denne man. Eller med hans hustru.

Istället for vi till det gigantiska klätternätet i Hällefors, och så var snartfyraåringens dag förgylld mer än bara i kanterna. Hon älskar denna lekplats och jag förstår henne: känslan av att bestiga den tredimensionella replabyrinten och blicka ut högst uppifrån är sugande.

Men ärtsoppa, det gillar hon inte.

Formens hus, som också ligger i Hällefors, skulle jag gärna ha velat besöka. Öppettider smalare än det berömda nålsögat gör det dock elakartat svårt för kameler som jag att slinka in där. Idag hade de i alla fall haft öppet till strax innan vi kom, så nu tror jag att jag är mentalt väl förberedd på att verkligen få komma innanför portarna inom inte alltför många år. Hoppas kunna återkomma i detta ärende längre fram.

*"Glosögda" petade jag förstås in bara för rytmens och allitterationens skull, och kanske också lite för att glosögd är ett så skojigt ord.