2007-09-29

I like a good beer buzz early in the morning


Jomen man gör ju det: man ser fram mot bokmässan hela året. Till exempel ser jag redan fram mot nästa års. Fast årets började inte så värst vidare. Jag var inte laddad, utan fortfarande mest logistiskt stressad: vi skulle bo på olika ställen olika dagar, och barnen skulle vi inte ha hos oss, fast ibland, och de skulle vara i en helt annan del av stan, och vänner skulle vi träffa här eller besöka där, och väskor och kassar och regnkläder och bla bla bla. När vi äntligen kom in i mässhallen vid halvelva var jag matt och yrkade bestämt på fika.


Tiden som var kvar fram till lunchen gick jag omkring och dräggade mig genom att halsa ur min öl som jag bar med mig i en plastkasse. Anfäktad av nån sorts pessimism började jag undra vad jag egentligen gjorde där; jo, till barnen ville jag förstås handla lite, men vuxenbiblioteket därhemma är ju redan alldeles för stort för det utrymme vi kan avsätta för det, och man måste inte prompt äga alla böcker man läser, och dessutom är det billigare att handla på nätet

och då stötte jag plötsligt ihop med en bekant som numera visade sig jobba med nordiska biblioteksveckan "Kura skymning" som ju faktiskt kanske möjligen skulle kunna vara nånting för vårt stackars anemiskt flämtande bokcafé, jomen det är en idé i alla fall; avsevärt uppiggad köper jag ett julkort med ett gäng fina fläskänglar på, och nu går det med ens att förundras och skrocka åt hur många utställare man verkligen inte kan uppbåda ett uns intresse för, som EskilstunaMagasinet och Woman's Art och Svenskt Militärhistoriskt bibliotek, och sen står plötsligt Översättarhelena där och det är dags för räkmackelunch.

Promemorian, Trulsa, Studiomannen och Lotten.


Vi tar glashissen till tjugotredje himlen där redan en massa bloggare är i färd med att försöka skrämma/skämsa/oförskämma bort barbesökare som har den dåliga smaken att sitta på platser behövda av vårt gäng. Att trägen vinner kunde vi än en gång konstatera, också mot etablissemangets slummiga och dumma stoltvång.

Oj vad roligt det var att träffa alla! Jag erkänner utan att rodna (jo, okej, det gör jag, fast eftersom den k. läsaren inte kan se det behöver jag ju inte tala om det) att jag inte hade läst allas bloggar förut. Nu kommer min lista över bloggprenumerationer att påminna om ett majskorn i en het kastrull. Följande var med på räkmackelunchen: Bloggblad, Översättarhelena, Salt, En annan sida, Lotten, Studiomannen och Frun, Kulturbloggen, Trulsa och Promemorian.