2007-06-02

Loud music in cars

Härombloggen figurerade ett blandband, ni vet favoriten från forna dagar. Tydligen ältade hjärnan vidare på det där, för jag vaknade likt en Jake Blues We're puttin' the band back together! The band? What band? och visste att jag hade ett kall. Ibland blir det så i mitt liv. Ibland är kallet att jag ska göra textila applikationer, ibland är det att jag ska rädda ett metodistkapell. Den här gången var det att jag måste göra ett blandband att ha i bilen. Jag visste det därför att den gamla Queenlåten Don't Stop Me Now hade bitit sig fast i mitt låtminne och skällde ettrigt som bara en småhund kan.

Nu för tiden är det ju så enkelt att göra blandband. Man drar bara mp3-titlarna man vill ha med till ett fönster där man sen även kan flytta om dem (tänk om nåt sånt hade varit möjligt på kassettbandets tid!) ifall man skulle behöva göra en justering i låtlistan. Det ser jag som ett plus och ingenting nostalgiförsämrande: hela det viktiga arbetet, det med att välja ut låtar och se till att de kommer i exakt rätt ordning, så att det inte blir några störande stämningsövergångar och man kastas ur flowet, själva hantverket, är ju precis detsamma som förr.

Mitt bilband innehåller förstås bara gammalt mög, för jag har inte den tid och iver som krävs för att leta reda på ny musik att gilla. (Herregud – det senaste "nya" jag anammade var Brendan Benson, och det bara för att Jason aldrig och aldrig och aldrig släppte den i flera år utlovade tredje fullängdaren. Brendan är väl bra och så, men upp till Jasons nivå når han aldrig. Fast hans hemsida är himla snygg.) Så här blev det, och det är låtar som inte betyder nåt speciellt alls utom det de är i sig själva:

Shine George Duke
Sweet Freedom Michael McDonald
Steppin' Out Joe Jackson
Dancing in the Moonlight Thin Lizzy
Don't Stop Me Now Queen
I Want Candy Bow Wow Wow
Ça plain pour moi Plastic Bertrand
Let Me Eat You The Creeps
I Walk Alone Los Lobos
Life Wears Off Incredible Casuals
You May Be Right Billy Joel
Rock the Casbah The Clash
Young Conservatives The Kinks
You Ain't Seen Nothing Yet Figures on a Beach
Great Hosannah Kula Shaker
Black Hole Sun Soundgarden
Enter Sandman Metallica

Om ni, k:a läsare, inte visste det förut, så är det inte bara fånar i en sänkt 740 med spoiler som kan spela tokhög musik i bilen. Det kan alla göra som har ett riktigt bra blandband.