2007-03-16

Kaffe kan flyga och fara, här säger man kaffi

Miss Gillette tackar ödmjukast för goda tips om täckbågar, elefantiska och näpna. Fast när nu ett av mina projekt går ut på att få bort en vävstol ur huset känns det ganska kontraproduktivt att släpa hem en täckbåge. Jag gör nog ett försök i vanliga gamla symaskinen istället. RSN. Typ när barna är stora.

Och vilket beröm, Lotta! Att få sitt simpla och extremt amatörmässiga lapprojekt jämfört med Kaffe F är ju som att få sin inköpslista jämförd med en akvarell av Lars Lerin (han skriver ju ofta dagboksanteckningar på sina verk, så en perifer likhet skulle trots allt föreligga). På tal om inköpslistor läste jag för några år sen om en karl som samlar på såna: folks inköpslistor som han hittar i till exempel kundvagnar eller på marken utanför mataffärer. (Undrar om inte det var Ulf Lundkvist till och med, men detta kan verkligen vara en felhågkomst.) Det brukar jag tänka på när jag skriver och ritar ihop mina: försöker göra dem kryptiska eller fina eller intressanta på annat sätt.

mjölk
fil
paprika
rep
kraftig balk
tjära
fjädrar


till exempel. Hurra för megamarknaderna där man kan köpa precis allting, Häpp! ett paket tvättmedel, häpp! ett vitkålshuvud, häpp! en burk krubb till katten är ju bara början.

Det finns även städlistor i mitt liv, men det är nåt som jag inte har lust att gå in på just nu. I synnerhet inte den som måste författas och avprickas inom loppet av några timmar. Häpp.