2006-10-11

Försök få betala radiolicens så får ni se!

När jag slölyssnade på Gomorron världen i söndags och Göran Greider kom in i studion trodde jag först att den som talade var en imitatör som härmade kungen. Jag hade aldrig tänkt på att de där två faktiskt har en hel del gemensamt rent uttalsmässigt och blev lite fascinerad -- i alla fall en kort stund, för sedan var det så mycket som hände runt, vid och på frukostbordet att jag inte hann begrunda min nya insikt särskilt länge. Fast jag hann i alla fall fnissa åt associationen till en av mina favoritsketcher med Public Servicegänget: den där GG ska analysera nån aktualitet men sluddrar mer och mer och mer, ända tills orden har lösts upp fullständigt och förvandlats till ett irriterande flugsurr. Det är enastående roligt. Finns det Public Services greatest hits nånstans på nätet?

Apropå public service tröttnade en vän på Radiotjänsts monomana tjat om att man ska betala tevelicensen. Att det finns människor som faktiskt inte innehar nån teve tycks de inte acceptera som en sanning parallell med den att det finns folk som har teve -- de kör med kinesisk vattentortyr och tänker inte ge sig förrän man bekänner vad som helst, till och med teveinnehav. Alltnog: min vän ringde till Kiruna och sa:
"Goddag goddag, jag har ingen teve, men jag lyssnar mycket på radio och skulle därför gärna vilja betala radiolicens. "
"?"
"Jamen ni heter ju 'Radiotjänst', då måste man väl kunna betala radiolicens."
"Eh ... nej, det ingår i tevelicensen."
"Nu är det så att jag inte har nån teve, men hemskt gärna skulle vilja bidra ekonomiskt till att public servicekanalerna kan bibehålla sin höga kvalitet."
"Det finns ingen radiolicens."
"Men kan jag inte skicka en summa för detta ändamål ändå? Om jag märker talongen med 'Radiolicens'? Finns det nåt kontonummer där jag kan sätta in pengarna?"
"Nej, det går inte!"
Ja, så där höll det på en stund. Några pengar överfördes förstås aldrig. Men jag tror att det vore en affärsidé att införa frivillig radiolicens. Alltid är det ju några som betalar, och då kan det ju i alla fall inte bli en förlustaffär. Man slipper ju lägga alla intäkterna på hotreklam och indrivare eftersom det inte kan finnas några smitare.