2006-10-03

Det talas anmärkningsvärt mycket i det offentliga rummet om vänster- och högerhänthet, tycker jag, åtminstone om man jämför med hur knäpptyst det är om vänster- och höger... öh... ja, vad det nu kan heta. -tänthet (hand -- hänt; tand -- tänt)?
Själv är jag vänstertänt. Efter samtal med några slumpvis utvalda i min närhet den senaste tiden har jag förstått att det är en egenhet som inte alla besitter. Flera av de tillfrågade såg helt oförstående ut. Saken är alltså den att jag i stort sett alltid tuggar med tänderna på vänster sida. Faktum är att jag knappt kan tugga med höger sida. Möjligen filmjölk (utan flingor), potatismos och liknande. Redan överkokt pasta ställer till bekymmer, och de enstaka försök jag gjort med kola har resulterat i timslånga låsningar av käken och allmän vånda.

Att inte alla fungerar på samma sätt gick upp för mig när jag framkastade min fundering om huruvida inte bara vänsterhänta utan även vänstertänta är intelligentare än högerdito. Ingen förstod som sagt spörsmålet, så något besked om min intelligens har jag inte lyckats få. Däremot har jag kommit på att jag kanske kan låta bli att glufsa i mig maten som en utsvulten sankt bernhard om jag börjar tugga till höger istället. Då skulle jag kanske slippa fler middagar där jag får sitta och skämmas med bara ett beskt endiveblad kvar på tallriken medan alla andra vecklar ut servetterna, fattar besticken och gör sig redo att traktera gommen med fatets läckerheter -- som jag givetvis inte har en aning om vilka de kan ha varit, eftersom jag har svalt rubbet helt.