2006-08-25

God handvärk

Satt och bläddrade i nya Sköna hem idag på bibblan när ett annonsuppslag avbildande ett elegant vardagsrum, sparsmakat nordiskt inrett, kom mig att haja till, titta närmare och fnissa. Så här löd texten till annonsen för det exklusiva inredningsföretaget (eller? Webbadressen som stod angiven fungerade inte när jag prövade den):

blandningen av natur och god handvärk ger en speciel stämning

nanaki bonfils og josephine aquama hoffmeyer har made a mano tilsammans med siciliansken keramiker och bildhuggare rosario parrinello. företaget tilverkar och marknadsför vackert handglasserade designprodukter i keramik och lavasten.

Hade jag läst ovanstående på nån webbplats skulle jag förstås inte ha höjt på ögonbrynen, men i Sköna hem? Man börjar genast fråga sig vad god handvärk kan vara. Den goda handvärken låter mest som titeln på en Bergmanfilm, men skulle förstås också kunna vara namnet på självplågarnas medlemsblad. Man kan också tänka sig att handvärk kan vara god för en privatpraktiserande läkare. Och kanske för siciliansken keramiker som nämns i annonstexten, om hon är en sån där som anser att all kreativitet föds ur lidande.
Kanske får hon värk av att hållas så mycket i kyla -- när hon glasserar alla produkterna, nämligen. Eller vänta: är det händerna som är glasserade? Just för att framkalla handvärk och alltså skaparlåga?
Jag gillar verkligen berättelser där utgången inte är så självklar.