2006-09-25

A mess of books

Den uppmärksamma läsaren har kanske noterat att det inte går framåt med några sjumilakliv på niopunkterslistan över böcker som ... Såna observationer belönas med guldstjärna i kanten (det finns självhäftande stjärnor i alla upptänkliga modeller och modifjonger att köpa i bland annat boklådorna; sen är det bara att gå hem och fästa en stjärna i kanten på skärmen, seså, marsch pannkaka). Istället passar jag på att sticka emellan med punkt 37 på ovan nämnda lista:

Böcker som jag fick med mig hem från bokmässan i Göteborg

Den ständiga kampen är givetvis att släpa hem så få böcker som möjligt, och jag tycker faktiskt att jag lyckades riktigt hyggligt med tanke på utbudet på nämnda mässa och det faktum att jag för en gångs skull råkade bära på mig en massa kontanter.

Caroline Liberg: Hur barn lär sig läsa och skriva
Jung Chang och Jon Halliday: Mao -- the unknown story
Paul Auster: The Brooklyn Follies
Minette Walters: The Devil's Feather
George R. R. Martin: A Feast for Crows
Formas fokuserar: Sopor hit och dit -- på vinst och förlust
Formas fokuserar: Är eko reko? Om ekologiskt lantbruk i Sverige

Dessutom måste jag väl räkna den bok jag bytte till mig på översättarminglet kvällen före själva mässan, fast där blev nettoresultatet strålande eftersom hushållet släpade bort tolv böcker men hem endast två, varav en var

Nick Hornby: 31 låtar.

Gills inte gör det gigantiska dubbelnumret av Kapten Stofil, och inte de faktiskt ganska många böcker som hamnade i presentskåpet (vilka de är kan jag självklartvis inte avslöja här). Så visst har jag varit duktig, så säg? Jag belönar mig med en självhäftande Ferrari i skärmkanten.