2009-04-10

Påskpyssel*

Här har tidigare nämnts att Miss Gillette växlat in på ett annat spår inom översättaryrket, nämligen dataspelslokalisering. (Fråga mig inte varför det heter lokalisering när det är översättning det handlar om. Men återkom gärna när jag är veteran i gamet och svaret på detta eventuellt har uppenbarat sig för mig.)

Med undantag för tiden då jag hade min första Mac (för övrigt hyrd ev en bekant!) och spelade Tetris tills jag nästan uppnådde Nirvana hade jag nog aldrig spelat ett enda dataspel innan jag började översätta dem. Men som min första mc-handledare sa när jag första lektionen urskuldande berättade att jag i stort sett aldrig ens kört moped tidigare: det är ingen garanti att moppegrabbarna klarar A-lappen fortare än andra. Numera spelar jag de spel jag översätter, och medgav tiden det bara skulle jag spela mer. Dataspel är inte vad jag alltid trott att det är (åtminstone inte enbart). Bland annat finns en kategori som kallas sök-och-finn-spel och som går ut på att man ska hitta dolda föremål i extremt plottriga och röriga miljöer.

Bäst jag förklarade detta för en god vän slog det mig hur bekant det lät: "extremt plottriga och röriga miljöer". Det var ju en beskrivning av mitt eget hem – som vore helt perfekt för ett sök-och-finn-spel. Således har jag knåpat ihop ett litet påskligt tidsfördriv åt mina k. läsare. De professionella spelen är självfallet oerhört mycket mer avancerade: föremålen kan visas i annan skala än själva miljön, de kan göras halvtransparenta och döljas mot brokiga bakgrunder, de kan få andra färger än i verkligheten och så vidare, så att man sannerligen blir tvungen att tänka toklateralt och dessutom använda ett visuellt sökande snarlikt det man använder till tredimensionella fixeringsbilder. Men ni får en uppfattning i alla fall.

Hitta följande föremål på Miss Gillettes arbetsplats:
wasabiärter gaffel sol 4 elefanter delfin cd-skiva handdukar solglasögon ängel 4 strumpor bebisdocka godis halsband tibetansk nunnemössa gudastatyett skärapparat 3 telefoner tomater hårtrimmer parfym 2 högtalare brödkniv hårborste hänglås


Klicka på bilden så blir den megastor och allting går att se tydligare. Facit finns här.

*Rubriken är faktiskt inte hämtad ur nån låttext.