2009-03-19

leave you longing for

De har inte kunnat avhålla sig från att stoppa vaniljessens i teet, men några små mintkakor eller chokladtryfflar finns det inte på kaffebordet i salongen. Lika så gott det: det skulle ha känts som ett svek mot tjinuski- och hallondesserten. När jag sa till kyparen/sommelieren att det var den godaste dessert jag nånsin ätit var det varken lögn, överdrift eller smicker. När jag sa att kalvbrässen sopade banan med resten av rätterna var det också fullkomligt sanningsenligt, för det var den mjällaste kalvbräss jag mött på denna jord och den sällskapade dessutom i en übersinnlig gräslöksvelouté i lag med en rodnande havskräfta som måste ha varit dess livs stora hemliga kärlek (de låg ju där på så kyskt franska-köket-avstånd från varann, men den omisskännliga noten av dragon avslöjade deras passion).

Och det bästa? Att en liknande upplevelse väntar imorron kväll också. Platsen är Grythyttans gästgiveri. Förstås. Jag blir alltmer övertygad om att det är här rikets utsöktaste mat finns. Och jaaa: lite i glasen, flåt gasen, är jag allt nu.

*Velouté var jag tvungen att fråga om. Det är en sås eller soppa med buljong som bas.