2007-12-28

Emellan dig och mig

"Men det ska inte vara Martini Bianco i en draja! Det ska
vara vermouth! Och var är min oliv!"


Mellandagar. Mellanläge. Mellanting. Mellanhavande. Mellankomst. Mellanlanda. Mellanmänsklig. Mellanperiod. Mellanrum. Mellanskillnad. Mellanslag. Mellanspel. Mellanstadium. Mellanstick. Mellangärde. Mellangård. Hoppsan: det sista står inte med i SAOL. Men vi vet ju alla var det ligger. I Bullerbyn, nämligen.

A happy couple enters the bar, dangerously close to one another

Och denna mellantid ligger efter jul men före nyår, och det är som om den vanliga världen har tagit en ogenerat lång rökpaus, och varför kan man inte göra det själv, hur bär de sig åt de andra som lyckas upphöra att finnas under dessa dagar; men just när man trodde att man var ensam utan snus försmäkta vi på denna öde ö visar det sig finnas några människor trots allt, till på köpet några man tycker mycket om, och en mellankväll blir till en glad afton

"Vad är halveringstiden för ett äktenskap?"

och jag, som än en gång fick åtnjuta förmånen att vara fyllechaffis, blev nog bannemig påverkad enbart av ångorna från de andras glas och glädje, så det var tur att jag förde anteckningar: annars hade jag inte haft ett skvatt att redovisa här från en så magisk afton det bara kan bli när man inte har några förväntningar.

"Hårborttagningsmedel för duschen? Jaså minsann. Jag som brukar
ta bort det där luddiga med vanligt jävla allrent."