2007-11-29

Anita transistor

Cirkeln är på sätt och vis sluten. I och med telefonbytet i jåns bestämde jag mig för att faktiskt använda mobilen mer. Sådär jättemobilisk har jag väl inte blivit, men kameran används en hel del i nödsituationer (= när jag inte har med systemkameran), ett och annat mms skickas och framförallt lyssnar jag mycket på musik i telefonen.

Med hörlurar blir ljudet rätt hyfsat. Men det går ju att lyssna direkt ur den lilla högtalaren också och då låter det – denna moderna mobiltelefon som av säljaren fick epitetet värsting – som en gammal hederlig transistorradio.

Minns ni dem, k. läsare? Transistorradiorna? Man kunde vinna en om man svarade rätt i Ring så spelar vi. Det gjorde min moster när jag var ungefär lika gammal som Julflickan är nu. Den var blå, transistorradion som hon vann av Hasse Tellemar. Här skulle det ha passat med några nostalgiska ord om vilka låtar jag minns att jag hörde i den, men eftersom min moster även flyttade hemifrån när jag var ungefär i Julflickans ålder blev vår tid under samma tak inte så lång, min och transistorradions. Det enda jag egentligen kan säga är att det var så oändligt mycket mer Jularbo i Ring så spelar vi dåförtiden. När hörde ni senast nån önska nåt med Jularbo i Ring så spelar vi, k. läsare? Nu är det ju för höge farao åttitalspop folk vill höra. Som liten ville jag absolut inte höra Evert Taube eller Ludgo-Pelle. Nu skulle det glädja mig mycket om nånting åt det hållet nånsin spelades.

Transistorn uppfanns inte alls 1948, och inte i slutet av 1947. Inte ens 1951 uppfanns den, och inte skedde det på Bell Labs, och inte hette uppfinnarna vare sig Shockley, Brattain eller Bardeen. Eller alltså: dessa tre knåpade ihop transistorer på sitt håll, men så tidigt som 1926 hade en tysk, Lilienfeld, redan tagit patent på transistorn, och en annan tysk vid namn Heil hade fått patent på en annan transistor 1934. (Hur det nu kunde gå till: ordet transistor hittades på först 1948 av en snubbe på Bell Labs, och är för övrigt en förkortning av transconductance varistor eller – vadå "eller"? – transfer resistor.) Om transistorn kan för övrigt sägas att den är en vardaglig tillämpning av kvantfysik. Sånt här begriper ju inte jag mig på, men kanske att jag med detta inspirerar maken till en initierad blogganteckning.