2007-06-22

and I'll have candy all the time

Från burka till burk: frampå kvällskröken sätter sockersuget in.

"Jag hade tänkt laga efterrätt, men så hade vi ingen glass, så det blir inget."
"Kviiiid. Har ni inget godis?"
"Jo, vi har en burk i skafferiet."
"Kolla, Turkisk feber!"
"Uäh. Då äter jag hellre Vicks."
"Testa ingefärskaramellerna, de har legat här i flera år."
"Man förstår ju hur oemotståndliga de måste vara …"
"Okej, jag tar väl en då."
"Kolla, Foxkola! Såna har alltid funnits."
"Ja, men minns ni att de var fyrkantiga när vi var små?"
"Nähä."
"Joho! De var fyrkantiga."
"Det var en väldigt anonym ingefärskaramell. Anonym och intetsägande."
"Lite seg i mitten?"
"Na hong da prang barimang sikk ta prang. Na tang. Om jag kunde begriiiipa varför de transkriberar vietnamesiskan – man fattar ju inte vad det betyder för det!"
"Det finns ett kineseiskt kakmärke som heter Kong Guan. Det är ganska ovanligt för det är lite lyxigt, kostar två spänn i stället för en, men jag kollade efter det varje gång jag kom in i en kinesisk, tja, delikatessbutik. Och så ser man kakpaketen där på hyllorna, och så säger man till expediten att 'hörru du, jag skulle vilja ha ett sånt där paket Kong Guan hörru, Fräulein Schwendiger', för de förstår ju ändå inte engelska, och så står hon där som ett enda kinesiskt frågetecken."
"Men du uttalar det väl fel. Du säger väl nypa fräsa bruna spinken, eller nåt."
"Fast det borde väl inte vara särskilt svårt att begripa vad en man i sina bästa år vill ha av en kinesisk expeditska i sina bästa år? Visst, mariekex med kanel och socker, men lite service. Kong Guán. Kòng Gùan. Kõng Guãn. Till slut pekar man på kexhelvetena."
"Vad händer då?"
"Man får kexhelvetena."
"Uhhh!"
"Kom ingefärskaramellen igång nu eller?"
"Huhhh!"
"Ha inte oralsex nu i så fall, det kan bli så jobbigt."
"Den lille styrmannen i båten kastar sig överbord!"
"Oaaahh, oaahhh, vart ska jag ta vägen?"
"Varför är relingen så hög?"
"Hööhhhhh. Den var faktiskt lite seg i mitten, ingefärskaramellen."

Hoppas mina k. läsare också haft en givande midsommar!