2006-12-22

Lugnande besked

En längre tid har jag gått omkring och varit orolig för hur det ska komma att se ut på våra svenska vägar i framtiden. Ja, inom en snar framtid till och med.

Jag är gammal nog att minnas när motorfordonens registerskyltar fick sitt nuvarande utseende (vilket betyder att jag även är gammal nog att minnas hur de såg ut dessförinnan och därför är hyfsat bra på länsbokstäver). Ögonblickligen togs flera nummerkombinationer i bruk -- hela A-, B-, C-serien, och säkert ännu fler, krävdes för den dåvarande fordonsparken. Efter det brukade det bli en ny bokstav varje år, så att man kunde se på nummerplåtens första bokstav av vilken årsmodell en bil var.
Sen ett antal år stämmer inte den lilla tumregeln längre. Varje år har sett två eller tre olika begynnelsebokstäver på plåtarna och nu närmar vi oss slutet i halsbrytande fart: komna som vi är till W har vi ju bara tre bokstäver kvar -- X, Y och Z -- och vad, har jag alltså undrat ganska länge, händer sen?

I enlighet med min halvgamla policy att försöka få svar på frågor av det slaget tillskrev jag Vägverket och är numera ett grand klokare. Jag fick veta att nummerplåtar från avställda fordon började återanvändas i mars i år; det fanns då omkring två miljoner registerskyltar som gick att använda. Varje år inregistreras 300 000 fordon, men samtidigt avregistreras 200 000 stycken, så de där två miljonerna plåtar lär räcka ännu ett tag.
Hur siffer- och bokstavskombinationerna kommer att utformas om tjugo år sa man dock inget om i svarsbrevet och sånt kan ju kännas oroande för en vetgirig själ som jag, men jag har bestämt mig för att inte gå och grubbla på det där förrän om femton--arton år eller så. När barna flyttar hemifrån och jag inte har nåt annat för mig, det blir nog lagom.