2006-11-16

Fyra nyanser av brunt

Det är så himla globalt nu för tiden. Att man är bortrest betyder ingenting ur cyberperspektiv -- blogga kan man göra ändå. Att det står en gratisdator i hotellets foajé betyder förstås att jag inte kan låta bli.

Brunt, således. En middag i fyra olika, delikata, bruna nyanser på bruna Bullen i Malmö. Bullen heter egentligen Två krögare, men använder man den benämningen avslöjar man sig som skrattretande främmande i stan (och dessutom fyller det inte mina syften eftersom Bullen bokstavsrimmar så ballt på brun -- bra!). Brunheten har sannolikt mörknat en grad av årtiondens ymnigt bolmande -- en sån krog är det: en som blir folks vardagsrum; en där man sitter och röker som man aldrig skulle ha gjort om det verkligen hade varit ens vardagsrum. Mia berättade att man fick stänga stället en vecka för röksanering när förbudet trädde i kraft. (Vi frågade oss hur man hade burit sig åt -- en skål med ättika förslog sannolikt inte.)

Mina bruna:
Bräserad anklever till förrätt. Halstrad kalvlever sedan. Chokladparfait till dessert. Caffè latte därtill. Men fatta vilken tokskön bortskämning jag utsatte mig för! Det var jag väl värd (inte väl som i nog man väl ju, utan väl som i gott, bra), och det var sannerligen på tiden. (Dessutom bar bebisen brunrandig body och bruna byxor, så hon passar också in i resonemanget.)

Nu sover dock sagda bebis vilket tillåter dess moder att shoppa. Mer om shopping en annan gång.