2006-11-23

Bara lax och tonfisk, tack

Man kan faktiskt intala sig att det är Paris. Visst regnar det väl en del i Paris? Och att Paris har en Göteborgslik stämning vet jag av egen erfarenhet. Det har Göteborg med, så det är faktiskt ganska lätt att intala sig att det här är Paris. Och vad är Eiffeltornet mot Lisebergsdito, och vad är Champs Élysées mot Avenyn, och Feskekôrka såg jag då rakt ingen motsvarighet till -- det skulle möjligen ha varit Nôtre Dame -- så jag är alldeles nöjd där jag är.
Den gången jag var i Paris var det november -- som nu -- och då satt vi också ute på trottoaren och åt. Här, där jag sitter, är det praktiskt nog en arkad som gör att man kan äta sin sushi torrskodd. Ni vet väl att man aldrig får doppa rissidan av sushibitarna i soja? Det är ungefär som att hälla ketchup utanpå hamburgerbrödet. Här i den barbariska västvärlden spelar det kanske ingen roll, men gör er för allt i världen inte skyldiga till den fadäsen när ni far till Japan. Jag vet inte riktigt vilka fasansfulla straff som utmäts för detta. Inte harakiri, men kanske norimaki, det skulle inte förvåna mig det minsta.
Jo, nu vet jag: Paris är ingen barnvagnsvänlig stad. Så även om man flyger billigare till Paris än vad tågbiljetten till Göteborg kostar, får det nog bli den här svenska varianten några år till.