2009-12-27

i din vanliga tröja och ditt våta hår

Här är en bild av solisten Kaxet (som är operasångare) när han framförde Adams Julsång vid körens julkonsert:

Dessutom har han sprungit 43 maror på 51 dar.

Nämen titta, nu ljög jag ju. Inte om kören och Kaxet och operasångare, för allt det är sant och har hänt. Men det här är inte han. Nej, det är Eddie Izzard i egen hög (fast i bild minimal) person samt på en av de tre stora bildskärmarna inne i Scandinavium.

Izzard tarvar väl ingen närmare presentation, så jag skippar den detaljen. Vare nog sagt att jag först blev besviken när han äntrade scenen inte i högklackat och galasmink, utan i jeans och frack. Off-duty transvestite, som han själv sa. Förutom att vara oöverträffat smart och slagfärdig och en imitatör helt utan motstycke är Eddie Izzard nämligen också en av de sexigaste män jag vet, och det är just de kvinnliga attributen som framhäver och understryker det maskulina. Men i helt vanliga jeans och en t-tröja var han nästan lika glödhet, och drag i föreställningen saknades sannerligen inte fast komikern inte var i drag, så jag var helnöjd ändå.

Mycket svårt att ta blicken från, twitterflödet.

För några dar sen pratade ju Miss Gillette om facebook här, och i den här postningen handlar det om en annan teknisk nymodighet, nämligen twitter. Också det är en företeelse som jag inte alls har nåt behov av eller utrymme för i mitt liv, även om jag har sett lysande exempel på hur den stramt begränsade formen kan föda vackra och kreativa alster (men det är väldigt få som använder twitter för det ändamålet). Några starkare känslor inför fenomenet har jag inte, men under Izzardshowen* fick jag min första tydligt positiva upplevelse av det när några rader från en person jag inte träffat på år och dag rullade förbi på skärmarna. Riktigt gick det inte att uttyda av det korta meddelandet om han befann sig i lokalen, men jag fick det intrycket och det var ju lite gosh wow boy oh boy faktiskt. Twitter får det temporära betyget två rakblad, men mycket kan hända på den rankningslistan. Förlåt: rakningslistan.

*Ja före, mellan och efter de båda akterna, alltså.

Etiketter: ,