2009-12-08

do your homework in the bar

Så fort det blev december kom klarväder och torrluft. Hjärtat kändes lättare och jag fick expressa in till den pöschkans centralorten och köpa större vinterstövlar åt Julflickan (med Lillis är det enklare: de urvuxna storlekarna står ju där och väntar, så oavsett hur mycket eller lite hennes fötter växer är vi rustade).

Fast inte hade årsslutssolen många strålsmulor att slänga ut över dyn och pölarna. Snart strilade det på igen som om inget hänt och även om allt egentligen är bra blir man ju så förlamande letargisk av att aldrig se dagsljus. Alla motmedel mot trögman måste tillgripas, och här hittade jag en liten gerillametod som är genial i sin enkelhet*. Kan has i en av huvudets innerfickor, tas fram och användas då och då under dan, varje dag – även godvädersdagar: se! en liten Pollyannahåv för saker som gör en glad. Inte fyrverkerieuforisk, men genomgripande, varaktigt glad. En sån måste jag ha! och rådde det nån frisk syn på vad som är viktigt skulle det här bli årets julklapp.

I min håv just för stunden (utan inbördes rangordning):

*Körövning
*Råbiff med fransk senap och två äggulor
*Att få vara viktig för en riktigt nära vän
*Julflickans dubbelglugg med två nya tandstrimmor upptill
*Jobb
*Sex
*En spännande bok som tillför men inte tynger
*Att cykla på favvocykeln
*När nåt klaffar som planerat


*Här finns en variant också; flera grejer där skulle jag vilja sno. Och som ännu en punkt på listlistan finns här en med ett skojigt namn.

(Bilden fick jag i ett underbart massmejl fullt med ljuvliga näckar i alla möjliga mumsiga miljöer; den är förstås upphovsrättsskyddad nånstans, nångång, men jag har ingen aning om var den ursprungligen kommer från och kan lika lite låta bli att visa mina k. läsare den. Inte omöjligt att här vankas fler så småningom.)

Etiketter: ,