2009-12-02

Martha yes I guess you'll have to wait around - another thousand years

Fint samtal idag: chatta är underskattat, har oförtjänt dåligt rykte, det blir ju vad man gör det till vad man ger och lägger i det och kan locka fram ur varann You are the moment Martha's madman came out of darkness vad man kan visa och få varann att se You are the eyeglass of the nearly, nearly blind Idag en påminnelse om en blogg jag ska läsa, den har filterfria tankar säger min vän, krossar axiom You are the footprint in the sand of Easter Island och när jag tänker på min vän är det jämt i toner: vi var så små så små när vi lärde känna varann och ingen av oss visste nästan nånting, men tillsammans tordes vi mycket mer, och han gav mig musik jag inte skulle ha haft annars You are the last chord in the symphony of the lost musik jag inte gillade först men kommer att ha så länge jag lever You are the sign between the high road and the low road Medan jag kokade potatis till middagen spelade jag musik av en annan artist som min vän också gav mig då för längesen, kanske triggade de tonerna dagens samtal fast det är andra toner som inte lämnar mig nu på sistone, dessa är de vackraste jag kan föreställa mig just nu You are a spaceman at the very edge of time en låt som fanns där som avlutad och ny i mitt huvud, tillkallad av en slogan för en stad som jag vistats i nyligen I am the captain cried across the lonely sea tålmodigt sökte den mig men ur skuggorna, utan att väsnas, det förvånade mig eftersom den aldrig tillhört mina favoriter ens på den skivan I am and I'll be what I'll be det var en lp, en import, hutlöst dyr på den tiden med svindlande åttifem spänn men den gick inte att få tag i på annat sätt här, då I am the soldier sang across the lonely field och allting med denna skiva är verkligen makalöst och värt sitt pris i hisnande inandningar och inre pansar och precis som i vilken annan god vänskap som helst hittar jag fortfarande saker i den toner ord som blicken örat svept förbi, ouppmärksamt på grund av vanan att ta fasta på annat You are the time between solar fire and the silence och i alla år i decennier hade den väntat och förtröstat på att jag nån gång skulle se, och höra You are the single shaft of sunlight in the night time och nu gör jag det, jag hör, och hör ingenting annat, jag spelade den när jag vaccinköade, det gjorde väntan uthärdlig You are the coolness in the very heat of the fire och att jag efteråt låg i feber och dvala är inget som sången kan lastas för You are the fusion in the furnace of the sun det är vaccinets skuld. Och faktiskt är det följdriktigt att just den här låten hamnar just här just nu I am and I'll do whatever I feel tanken på listor som ett sätt att fatta ett grepp om det omöjliga lindar sig ännu runt vindlingarna i huvudet You are the pen in the moving hand of time tanken på listor med definitioner som ett sätt att besegra axiomen You are the last post played by the Alamo soldier och vad är den här låten om inte just precis det: You are – I am.

You are the moment Marthas madman came out of darkness

Etiketter: , ,