2009-09-01

and buses might skid on black ice

"Hallå, är du på gång?"
"Jag är klar om en kvart, då går jag ner till Nybroplan."
"Jag vet inte vilket tåg jag ska med, jag ringer när jag vet så kan du gå på samma buss som jag."

"Hej, var är du?"
"Nu har jag lämnat hotellet och är på väg neråt."
"Jag är vid Sergels torg och bussen är visst försenad, så vilken du än kliver på är jag nog på den."

"Hej, det kommer inga bussar alls här, den trettinie kom inte och inte den femtinie heller, det verkar vara stopp i trafiken på nåt sätt."
"Jaså, jaha, tar du taxi då eller?"
"Vet inte, det är fler här som ska dit, jag hör av mig igen."

"Hallå, hur går det? Vi har fått tag på en bil och det är en plats ledig, ska vi plocka upp dig eller? Var är du?"
"På Nybroplan, njaej, gulligt att tänka på mig, fast nu är vi fem stycken här som ska dit så det skulle kännas taskigt att lämna de andra …"
"Okej, ja nu kommer det en till springande, då kan han ta platsen då?"
"Absolut, vi ses där."

"Finns junte en enda tänd taxiskylt."
*till ingen särskild*"'Du ser där uppe där det lyser? Där har jag en faster'."
"Ska vi ta en annan buss så nära som möjligt och sen gå?"
"Jag kan inte gå långt alls i de här skorna."
"Hur långt är det från Waldemarsudde dit?"

"Jaha, var är taxistationen sa du?"
"… det brukar stå fullt med bilar här …"
"Alla andra har väl inte heller fått åka buss, inte en ledig bulle på miltal."
"I Göteborg är det så att så fort man tänder en cigg så kommer spårvagnen."
"Det är i Göteborg det … tack … har du eld? … tack."
"Kolla! En ledig taxi!!!"

"Vår skå vi?"
"Nedre Manilla."
"Vår e de?"
"… nära Manillaskolan."
"Vår e de?"
"… en bra bit ut på Djurgårn, precis nere vid vattnet."
"Jå hår en GPS …" *fippel fippel*
"Äsch, kör som vi säger istället!"
*i kör* "Hittar du dit?"
"Ja o ja, jag vet precis hur man går."
"Vår skå vi?"
"Rakt fram, men vi ska plocka upp en person till. Titta, han kommer springande där. Stanna!"
"Väm då? Vår skå vi?"
*i kör* "Rakt fram!"

"Xer er jo otervändgata, vå ger ja no?"
"Fortsätt bara! Dom andra bilarna körde ju igenom!"
"Taxi får väl köra var som helst."
"Det är inte långt kvar nu!"

"Men vad gör man om man träffar på Kjell Westö? Vad säger man till honom? Va?"
*överrumplad tystnad*
*till slut, från framsätet*
"'Vart tog du vägen?'"
*i kör* Ja! Lysande!"

"Men hej! Kom ni med buss?"
"Ja, chauffören sa: 'Jag har fått order att vända här och bli en sextinia, så nu blir jag det.'"
"Jaha! Vi fick tag i en taxi till slut, från Grönan. Och så hann ni före ändå."
"Är det inte Claes Hylinger som står där? Men randiga skjortan?"
"Va! Är det! Har jag åkt taxi med och fått ett gott råd av Claes Hylinger? Nu fick jag allt struten i patte."

"En enda gång i livet får man uppleva att Claes Hylinger kommer springande för att få åka i ens taxi. När detta händer mig känner jag inte igen honom. Fast tur är väl det, hade jag vetat skulle jag ha drabbats av underdånighet och inte vågat flamsa på som vanligt och då skulle jag aldrig ha fått veta vad jag ska säga när jag oförhappandes stöter på Kjell Westö. Fast det gjorde jag inte idag."
"Kjell Westö kommer ju inte ut på det här förlaget."
"… Jaså. Ja det förklarar ju en del."