watch the slow boat hit and run
Min ensamma sjukhelg ska jag minnas för två saker: en bok jag läste ut och en skiva jag började lyssna på.
Årets bokrea fick inga katastrofala följder för min del. Det blev några barnböcker som alltid nu för tiden, men för egen del klarade jag mig undan med två vuxentitlar. Den ena var inte alls på rean, men den talade till mig, och vem bryr sig förresten om bokrean.

När planer på omläggning av vägen offentliggörs förstår Erik Fyksen att mackens framtid hotas. Han gör allt för att slippa lägga ner den: bland annat försöker han träffa ett avtal med sin bensinleverantör för att kunna flytta macken till ett läge invid den nya vägsträckningen. Höjdarna i Oslo har förstås andra åsikter än Fyksen om vad en bensinstation ska kunna stå till tjänst med och när en av representanterna kommer på besök får hon själv erfara skillnaderna mellan storstan och landsbygden.
"Så här", sa Erik och böjde sig över hennes knä. "Det är inte rullbälten i den här. Du får inte beställa fisk på Hjǿrnekafeen."
"Jag är inte synsk."

...
De körde förbi centrum. Några Taunusar och Pontiacen körde fram och tillbaka.
...
"Stopp! Stopp! Stoooopp!" utropade Ellen och drog upp knäna.
"Va?" sa Erik utan att bromsa.
"Herregud. Du hade ju väjningsplikt för den grå bilen! Det var nära ögat!"
"Här är det bara att gasa på. Såg du inte att den kom från en grusväg? Den väg vi kör på är asfalterad."
"Det här är inte klokt."
"Använd bara sunt förnuft. om du möter något riktigt stort, till exempel en traktor med släp, en lastbil eller skolbussen, så har du under alla förhållanden väjningsplikt."
"Och om vägarna och bilarna är lika stora?" sa Ellen.
"Då får du avvakta. Förresten, vägen du ser där, den som kommer ner från Folkets hus – där är det väjningsplikt. Den är så hal på vintern att ingen har en chans att stanna. Så alla har vant sig vid att lämna företräde där även på sommaren."
Ellen stack in händerna under låren och stirrade ut.
I takt med att Fyksens mack blir alltmer kringskuren börjar han förstå att den egentligen är ett monument över en för längesen förlorad kärlek och över en sorg som han vant sig vid så till den grad att han inte kunnat skiljas från den. Och kanske att det kan finnas ett annat liv bortom skenet från den sista norska Mobilpegasen.

Det är möjligt att den som inte är road av hårdfakta om motorer och allsköns reservdelar finner läsningen tradig, men jag som är bilfåne njöt i hundranitti. Ändå är det här ingen roman för tekniktokar i första hand. Det råkar bara vara så att miljön är en mack med smörjgrop där persongalleriet har hamnat. Råkar den här romanen korsa din väg, k. läsare, så ratta hem och läs den.
Milstolpe nummer två blev alltså en popskiva. Annars vore jag väl inte Miss Gillette! Men eftersom det redan blivit så mycket bok ska jag nöja mig med en förfluffad reflektion:

Och nu kanske nån kan tala om för mig om David Sylvians Blemish som kom för några år sen är värd att lyssna på. En del säger att den är hans bästa hittills. Men den kan väl inte komma i närheten av Secrets of the Beehive?
*med undantag för spår tre, Burning Bridges
<< Home