2008-03-19

kommer upp i tö

Väktare i skogsbrynet

En gång läste jag en intervju med en kvinna som led av ADD. Hon sa: Folk tror man är slö, men tänk dig att leva hela livet med influensa. Så är det. Hon hade fått behandling på kemisk väg och hade – några och trettio år gammal – fått uppleva hur det är att vara ungefär lika energisk som gemene man.

De bär det med saktmod

Nåt liknande upplevde jag imorse: när jag vaknade kände jag att jag inte hade nåt behov av att ligga kvar i halvkoma tills nåt barn kom och tvingade upp mig ur sängen. Till yttermera visso kände jag att jag nu hade ork att tackla de efter första tvätten kroniskt skrynkliga sovrumsgardinerna: stiliga saker i ett kraftigt tyg som tvättmaskinens centrifugprogram etsat permanenta veck i. Jag har strukit som en tok förut, dock utan synbart resultat. Men nu så!

Minnen av ett födelsedagskalas

Ute: sol och snö. På sätt och vis tydligare vårstämning nu än de senaste kalltorra veckorna, som snarare präglats av avsaknad av vinter än egentlig vår. Nu är det dagsmeja och gröna grejer sticker upp ur det vita. Man känner igen sig. Så här var vårarna förr.

Årets första viol

Upp med en maskin vittvätt på tork. Ljuvligt! Jag bejakar härmed min banalitet och tillstår att doften av utetorkade sängkläder tillhör det absolut bästa här i livet. Originell har jag aldrig hävdat att jag är. Åtminstone inte i alla avseenden.

Varje år lika efterlängtade

En koll på hur växtligheten utvecklas var jag förstås också tvungen att ta. Att de beklövade råttorna varit framme visste jag: frågan var bara vad de hade saboterat den här gången.


Krokus, ja. Tack så jävla mycket era apskaft. Snart skaffar jag mig den där hagelbössan. Då får ni hålla i hatten.

Nåväl: det fanns exemplar som antingen varit tursamma eller också bjudit våldsamt motstånd mot terroristerna och överlevt ännu ett dygn. Och så har vi en rad fina häggmisplar som skadedjuren faktiskt inte har intresserat sig för än så länge. De har riktiga blad här och var, inte bara stora knoppar! Det blir väl fint att titta på under den snöstorm som ska dra fram här på långfredan. Sa jag att jag har köpt nytt mc-batteri förresten? Jag kan ju putsa det med topz eller nåt samma dag. Istället för att sätta det i hojen och vara med och köra vårpremiär, alltså.

Snöstormen, ja den är förmodligen rådjurens fel den med.