2008-01-22

so come on

Det är kanske svårt att tro, men:

på lördagen är jag inte ett dugg shoppingsugen. Jag är det ofta när jag inte kan få utlopp för lustan – det vill säga när jag är inne i den pöschkans centralorten där butiksfloran är så gles att den praktiskt taget är utrotningshotad – men nu när jag har flera timmar till förfogande smack mitt i huvudstadens kroppspulsåder av konsumtionsmöjligheter what better time to get away I've ja då lockar det inte. Det kan bero på hällregn och kulingvarning som sätter morgonens hela plattångsarbete i farozonen. Det kan också bero på den lätta hjärtklappning som numera pålitligt infinner sig efter övningar som inbegriper pocent och småtimmar. När jag omsider bestämt mig för att inte somna om fler gånger got nothing else to do är jag på vippen att hälla i mig en Hof ur minibaren. Klockan är då 08.39. Så nej.

Den dansken tar jag fyra timmar senare istället, för då är jag glad och inte halvdöd. Jag hade varit förutseende nog att låna med mig det hopfällbara bilparaplyet you always had your shit together och det har räddat raka luggen I've got mine together too Dessutom har jag nu hunnit köpa flera illfärgade plagg – herregud man blev nästan blind av färgsprak när man klev in på Zara, och visste ni att det man längtar efter mer än nånting annat i en sån här grå-svart-grå-blöt vinter är att få likna en lime eller en banan eller en passionsfrukt eller en påtänd stjärnhimmel – plus en alldeles delikat liten op-klänning. Billigt billigt allting, inget behöver jag men rensa lovar jag mig att göra i garderoben hemma sen.

Den sålunda blidkade Mammon låter mig nu slinka in på Rydbergs matsalar som lockar med halstrad råbiff. Servitören är egentligen ett kapitel för sig (han kallar mig madame! Herregud, varför lämnar jag bara nitton spänn i dricks?) I'm not impressed so easily Jag ber att få min råbiff rå men får besked från köket att köttet i en rå råbiff är malet två gånger men bara en gång i den som ska halstras, varför det blir mer rått kött än råbiff om det inte tillagas. Man lovar dock att tätatäten mellan kött och värme ska hållas kysk och behärskad och snart får jag begå livspremiär på denna självmotsägelserätt: halstrad och rå på samma gång – vafalls? I think I think too much you see

Men som så ofta ligger det en hel del i klyschan opposites attract: det råa fast halstrade smakar utmärkt, och med Hofen därtill känner jag mig … jo minsann, på detta anrika etablissemang där jag blir madamad känner jag mig faktiskt litegrann som en Harry Friberg oh I'd love the ability to simply let things go

Min tidsplanering håller måttet och jag har precis lagom många minuter till godo efter att ha handlat latte och caffèbröd på centralen picture this: a life of ease Utanför tågfönstret blåser nu kulingen fram blå himmel med duttmoln och en flytande sol som också ser ut att ha börjat hämta sig efter alla helgerna. Mess från maken: Dockan sover och prinsessan leker med dockskåpet.

Den här redogörelsen kan nog ge ett pinsamt ytligt intryck men vad den beskriver är ett av leden i min kamp om att ta tillbaka mig själv I wasn't about to give myself away Det vill säga: egentligen handlar det inte om shopping och öldrickande, utan om att jag gör saker – vad som helst – i min egen smak, i min egen takt, med mina egna reaktioner that never was my style Läs den gärna så.