2011-10-24

tha stage is set

Och det här var anledningen till förlidna helgs utflykt:


Inom halvannan månad eller så kan skarpögda se Översättarhelena och Miss Gillette i teve. Fast inte på så framskjuten plats som studiomannen på bilden har.

***

Det står så få ord här ovan att jag blev alldeles nervös. Inte kan man pubba nåt så pluttigt? Nä, jag passar på att fråga min k. läsekrets om den kan förklara för mig vad det är som är så himla omoraliskt med tamponger med införingshylsa att det knappt går att få tag på i det här landet längre. Coopkedjan har det inte i sitt sortiment, till exempel. Men tampong utan införingshylsa är ju vedervärdigt! Jag tror jag har använt summa sumarum tre stycken såna sen våren 1988, när jag kom till USA första gången och upptäckte hur mycket tillvaron kan underlättas på detta enkla sätt. Sen dess har jag importerat därifrån, för hylsorna av plast är ju tusen gånger bättre än av papp vilket är det enda man kan få tag på i Sverige. (Om man alltså hittar några alls.) Nu när vi var i Spanien hittade jag dock en sort som faktiskt var ännu bättre och blev glad över det, eftersom jag visserligen inte åker till Spanien stup i kvarten men bra mycket oftare än till USA.

Men vad har de snälla och duktiga införingshylsorna gjort för ont i svenskarnas ögon eftersom de är så utmobbade?