2011-10-19

han hade låda på magen

Följande utdrag ur Edith Unnerstads Kastrullresan lästes vid senaste nattningen, och det kunde jag förstås inte låta bli att citera här som ett appendix till det jag skrev härförleden om mina tilltalsvåndor:

— Ge katten i att stå där och åbäka dig, sa jag. Fråga då, om du nu nödvändigt vill, för jag tänker då inte göra det.
— Ja men jag vet inte vad jag ska kalla honom för, sa hon. Man ska ju inte säga farbror till främmande, det har fröken Eternell sagt. Och inte kan jag väl kalla honom för korvgubben heller?
— Säg ni, sa jag.
— Fröken Eternell sa att folk inte tycker om att man kallar dem för ni, sa hon tveksamt.
— Säg vad du vill, bara du skyndar dig, sa jag argt. För skulle hon komma dragande med den där gamla Etternässlan jämt, så ville inte jag vara med längre.
Då hoppade hon fram till honom och sa (med huvudet på sned förstås):
— Förlåt, men vad tänks det göras nu, när det inte gårs något godstågs?

Tack ska du ha, Bror.