2011-10-17

åtta blev nitton och nitton blev två

Tyvärr, dessvärre och beklagligt nog är jag en usel radiolyssnare numera, eftersom det helt enkelt inte finns någon tid i tillvaron då jag kan ha radion på annat än som bakgrundsljud (vilket jag inte alls gillar). Men nu messar Maken Nu läser de japanska boken i radio och det är ju passande eftersom jag faktiskt skulle blogga om just den just idag. Det var Maken som fastnade för det lilla näpna formatet, lånade, läste och rekommenderade. Nej: han släppte boken uppfordrande på min sänghalva.

Och det var berömvärt av honom, för En gåtfull vänskap av Yoko Ogawa (översättning Vibeke Emond) är synnerligen läsvärd. I korthet handlar den om en rätt ung kvinna som blir hushållerska hos en äldre doktor i matematik. Mannen har efter en olycka flera decennier tidigare ett närminne på max åtti minuter, vilket har gjort honom excentrisk och besvärlig att umgås med. Tack vare matematiken växer det ändå fram en försiktig vänskap mellan kvinnan, doktorn och hushållerskans tioårige son.

Det går egentligen inte att säga mer om handlingen, men jag kan tala om att En gåtfull vänskap liknar få andra böcker jag läst, och det inte bara för att den utspelar sig i Japan. Förhållandet mellan de tre sinsemellan helt olika personerna är så varsamt och sakligt skildrad att det finns god plats för egna reflektioner. På köpet får man också lära sig en massa om siffror, tal och formler som man kanske inte visste eller hade tänkt på tidigare. Tänk att en livslång relation kan rymmas i en enda koncis liten matematisk formel, till exempel – ja, tänk på det, ni som läser den här boken. Gör det, den är en riktig liten pärla.