2010-10-01

everywhere daddy daddy

Årets bokmässa blev den bästa på många år, ja kanske den bästa hittills för min del. En njutbar blandning av stående inslag och spontana infall; jag träffade alla som jag brukar och vill träffa plus några till som gav ton av den där angenäma häpnaden.

Här började det: i biblioteksdelen på krogen som serverar
stans godaste råbiff. Som regel tycker jag det är en smula töntigt
med strävsamma pars när vi är i X gör vi alltid Y, men i det
här fallet är jag hellre töntig än frånkänner mig en vana som
strör kapris till en aptitväckande stig som leder fram till sällhet
med två äggulor och fransk senap: när Maken och jag är i
Göteborg äter vi alltid råbiff på den här krogen.

Nu: mässa. Förstås mycket mer än böcker; egentligen är
väl böckerna mest en anledning att samlas och tumla
och understundom rumla en stund. Vilket ju även det är
nåt som böcker syftar till: att närma mänskor
till varann.

Varken vårdad klädsel och god hårvårdsel kräves. Den här
skylten är svårt att förstå sig på, men till slut kom jag på
att det troligen handlar om en norrön ort vars slutbokstav
fallit bort: Ramsele, Edsele, Långsele, Hårvårdsele.

Ålderstigen har jag dock obestridligen anträtt: det tog mig halvtannat dygn att återhämta mig efter en enda fjuttig utekväll som ändå var på blöjnivå både vad gäller hemkomst och blötma. Att jag höll igen berodde på att Maken och jag skulle gå med barna på mässan dan efter, och även om jag beklagade detta medan jag var ute var det ju skönt att slippa må räv. Nu slapp jag undan med tröghet och sömnskuld. (Antecknar noga för att inte glömma detta. Igen.)