2010-09-28

jeg går af trapper, ad stiger, agurker med mer

Bokmässa har det varit och även om jag inte hade tänkt blogga om vare sig själva mässaktiviteterna eller bloggräkmackan igen har jag ändå tagit några foton som skulle få illustrera upplevelsen. Emellertid har min telefon blivit istadig som en åldrande åsna* och vägrar erkänna för datorn att den innehåller några foton, så de böckerna får läggas i traven av ännu ofödda bloggposter.

Under tiden finns annat att förmäla: utan att veta om det har jag sen barnsben behärskat konsten att göra mjölksyrainläggningar. Efter blodgivningen fanns det tid att hälsa på Kapellmästarn och äntligen få sluka en surgurka, som verkligen var den sortens godsak som jag är galen i. Så fort smaksensationen raspade sig fram över gommen – det är ingen smeksmak, nämligen – noterade jag två saker på samma gång: att det var som att äta en av morfars saltgurkor och att det var mycket vitlök i anrättningen.

Kapellmästarn berättade att det är i vinbärsbladen som mjölksyrabakterierna sitter, så om man gör inläggningar med vinbärsblad (på rätt sätt) har man mjölksyrat nånting. Det betyder ju att jag kan mjölksyra morötter! Hurra, det som är så himla gott! Här står det om proceduren.** Och här nedan följer mitt, dvs morfars, dvs Bertil Sundblads, recept på saltgurka, som alltså är mjölksyrad gurka eller surgurka. Om man har i en massa vitlök också blir det nog ungefär som Kapellmästarns.

Bertil Sundblads gurkor

4 kg gurkor, 6,5 l vatten, 3,5 grad ättiksyra, 0,5 kg salt, 1 msk alun, 1 msk vinsten, massa svartvinbärsblad, lite körsbärsblad, dillkronor samt skivad pepparrot. Lagen göres kall.***

Så lyder mitt, dvs morfars, recept. Man måste känna till några andra saker också, som att gurkorna ska stå i rumstemperatur i början och att man måste tynga ner dem så att lagen täcker allt; inget får sticka upp ur den, inga blad heller. Men på det hela taget är det väldigt enkelt, och man behöver inte veta vem Bertil Sundblad var. Det gör inte jag.

*För att vara en mobiltelefon är den mycket riktigt åldrande: jag har haft den i två och ett halvt år. Och vill helst slippa byta ut den.
**Det finns många recept på surgurka på nätet.
***Och gurkorna ätes med välbehag! Även på golfklubbens restaurang!