2010-09-19

som du lärde att simma

Denna gång följer jag valvakan med större intresse än nånsin tillförne. Utgången ser klar ut: ömsom rödvin, ömsom Perrier. I den här kommunen får vi stå med ena foten i frysboxen och den andra på spisplattan. Och på tal på att jämna ut sig har jag gjort en upptäckt: ridträningsvärk går att få bort medelst bröstsim. En kilometer i bassängen fick bort cowboykänslan i innanlåren. Redan tidigare hade jag tänkt växla dessa båda motionsformer, och nu fick jag ju verkligen kvitto på att det är rätt tänkt.

Fast fy fabian var träligt det är att simma långt. Kanske den k. läsekretsen har tips om hur man kan kollra bort tankarna medan man ligger där och harvar (vad man nu kan tänkas harva där i blötan. Ett risfält kanske). Så oääändligt mycket roligare det är att sadla en häst och rida ut på en tur.

Bananen har inget med vare sig valet eller motionen att göra,
men den är gul och jag tycker så mycket om gult. När vi spatserade
till vallokalen med Julflickan hade jag på mig knallgula långbyxor
och lång blå kappa. Jag skulle representera flaggans färger, tänkte
jag så klämkäckt. Fast sen blev jag nervös för att folk skulle tro att
jag var Sverigedemokrat. Man vet aldrig – hör här: när vi höll
namnkalas för Julflickan hade flaggstången blåst omkull, så jag
hängde fanan från balkongen istället. Långt efteråt var det nån som
kommenterade det där, i samband med att jag nämnde den nya
flaggstången, och sa att de hade undrat om vi var rassar eller nåt.
Visst är det konstigt? Flagga på stång = rekorderligt. Flagga på
balkong = rasistsuspekt.