2010-09-11

för då känn, för då känn, för då känner jag mig, jag mig fri

I min självbild ingår att jag är otålig och agerar direkt på varenda impuls. Jag måste nog revidera den: nu är det över två terminer sen Julflickan började rida och ända sen dess har jag varit så ridsugen att jag nästan gått åt. Men inte förrän nu gav jag efter. Och idag har jag varit ute i skogen med en superfin liten nordsvensk.

Ritten skänkte sällhet och utmattning i lika mått – jag blir nog inte mänska igen förrän imorron. Flåset är sannerligen i botten (eller om man kanske ska säga att det är maximalt). Vadå kondis? Är det fika som menas? Fika, det är jag fena på. Jaså inte? Konditionalis då? Det behärskar jag också. Jaså, jaha. Kondition. Nej, den borde förbättras. Så jag har köpt ett flergångskort och ska rida med viss regelbundenhet framöver.

Ridning för mamma Gillette är en av de saker som markerar att barna blir större och ger oss vuxna större svängrum. En annan milstolpe som passerats är att framsätet i bilen nu är barnfri. Lillis har kunnat flytta bak till en bilbarnstol för större barn, och häromdan var alla familjemedlemmar placerade på det nya sättet när vi var ute och körde. Maken och jag har verkligen saknat att inte få sitta bredvid varann, så nu kände vi oss stora och vuxna när vi var själva där fram – vi tjoade och gjorde highfive och hade oss. I baksätet undrade Lillis vad som stod på men hennes storasyster som satt bredvid på sin nya bälteskudde* himlade med ögonen och sa: "Äh, låt dom vara." Hon fattar allt, tror jag ibland. Den dan hade vi just varit och uppgraderat höstförrådet av vantar, mössor och strumptyg och Julflickan hade ratat stället med mössor i tjejfärger. "Klart jag ska ha den tuffa med stjärna!"** Även vantar valde hon ur pojklådan. Där i butiken pratade vi om färguppdelningen och även om strumpbyxor:

"Vad finns det för killfärger på strumpbyxor då?"
"Det finns bara de här, killar har inte strumpbyxor", sa jag. Men fick snubbor för det:
"Det kan de väl visst ha det!"
Och det hade hon ju rätt i. Jag fick formulera om: "Ja, det kan de ju. Men jag menade att det inte tillverkas strumpbyxor eller leggings för killar, det är ju faktiskt synd om dem på det sättet för det är jättebra och sköna plagg." Min sjuåring begrundade, nickade.


I helgen är de hos Mormorn för att gå på det stora nöjesfältet för kanske sista gången i år. Jag har gjort ett korsord åt Julflickan som vi ska skicka så att hon får det på måndag. Åt Lillis ska jag hitta på ett enklare, ett som Mormorn får hjälpa henne att skriva in bokstäverna i. Tänk: planen var ju att hinna Göra En Massa Saker medan barna var borta, men all tid som blir över går ju åt till att knåpa ihop pyssel åt dem. Bäst jag skriver en lista, en som blänger riktigt uppfordrande på mig.



*Vid längre bilturer ska hon inte sitta på bälteskudde, utan då ska de sitta i varsin hel bilstol.
**Svart mössa med en stor silverstjärna fram.