2010-08-29

paraplylik ...

… är denna tillfälliga papperskorg. Eller kanske tvärtom. När bilden togs var paraplyet i alla fall ännu inget lik. Det hade fått nytt liv som skräppelle och i det låg en grå yllemössa samt en stor tuss hopknölat hushållspapper vars innehåll jag inte retade min nyfikenhet ett dugg.


Vissa goda saker för det myckna regnandet med sig: en är att man slipper konstbevattna sin trädgård. En annan är att de extremt törstiga björkarna* har hållit de gulnande bladen ur frisyren betydligt längre än annars. Som den k. läsaren vet är det inte ovanligt att se de första gula björklöven i juli, och med tanke på att träden i fråga inte brukar lövas förrän i maj är ju detta alldeles förfärande. (Ibland när jag läser nåt reportage från till exempel Murmansk tänker jag men hur kan människor bo i ett sånt vedervärdigt klimat och ibland kan jag bara med den mest förblindade och skelögda viljestyrka övertyga mig själv om att det klimat jag själv bebor är nämnvärt mycket humanare. Räkna inte på hur många månader per år som träden står gröna. Gör inte det. Och räkna i synnerhet inte på hur många månader om året som de står kala.)

Den här postningen är en påminnelse om extremnischade bloggen Paraplylik i Göteborg.**

*Som jag säkert sagt tidigare kan en fullvuxen björk dricka så mycket som 800 liter vatten per dygn.
**Eller skulle du hellre vilja att man skickar sina paraplylika bilder till dig, flinn?