2010-07-30

med tydlig skrift i guld det står

Mina funderingar om skällsord sist inspirerade Musikanta att skicka några fina varianter:

lortlarpa – snuskig kvinna
dröpsik – drummel
etternos – trätgirig kvinna
talglymmel – fetknopp
fnusker – dåre

Jag tackar ödmjukast för dem (i synnerhet fnusker riktigt frustar ju i munnen) och erinrar mig att jag faktiskt har en osannolikt omfångsrik, frodigt färgstark lista över invektiv liggande på datorns skrivbord (undrar om inte musikanta förfogar över samma lista …) Så medan jag ägnar min tid åt tapetsering och måleri får mina k. läsare hålla till godo med ett litet urval. Den som orkar följa länkar hittar en ännu utförligare, ämnesordnad lista här (tyvärr saknas källhänvisningar i den).

avskrapsfnas – avskum
bryllerska – vimsig kvinna
croquant – slyngel
dudendop – tok, narr
edebuker – svärjare
fukssvansare – lismare*
glödehök – översittare
hugbrännare – hjärtekrossare
illgreppsmakare – intrigmakare
jungfrupilt – sprätthök**
kruskopp – egensinnig person
lurjus – tölp
mashund – snåljåp
näspärla – fräck karl
ordsvassare – ordklyvare
pjask – ynkrygg
raggfas – buse
stockbängel – bödelsdräng
tåffsa*** – fjolla
vispefjolla – toka
örontasslare – skvallrare, angivare

***

Och apropå tid, som är så central och så sällsynt i vår … eh … tid, föreslår Miss Gillette att nån gör en samtidscover på ett gammalt kärt örhänge. Nya titeln ska vara Räkna de lediga stunderna blott.

*Ordet finns belagt sen 1621 och är intressant eftersom man här ser släktskapet med engelskans fox, räv, och hästfärgen fux. Båda stammar förstås ur tyskans Fuchs. Och en rävsvansad typ är förstås bakslug.
**Här ska bekännas att jag inte är säker på vad förklaringen betyder. För mig är en sprätthök ett sybehör. Men jag förmodar att det här ska betyda en stropp. Rätte mig den som vet bättre!
***Svårt att inte tänka på Tofslan och Vifslan ur Tove Janssons universum. Även om Jansson nu inte hade läst Fru Rangsiuk som skrevs 1741 av Reinhold Gustaf Modée och där ordet förefinns, har dessa båda ord en liksom vimsig klang.