2010-07-05

we'll have planned the day ahead

Faktiskt är det mot nån sorts princip jag tydligen har att blogga mer än en gång om dan, men eftersom jag skrev så sent igår att det hann bli idag (och därmed två postningar under samma datum) kan jag lika gärna ta i ordentligt. Den k. läsekretsen må ursäkta, men nu under jobbiga veckan ämnar Miss Gillette begagna bloggen som en dagbok (både för att minnas efteråt vad som gjorts och för att tvinga sig själv att göra det som ännu inte blivit gjort). Hoppa över och återkom om en vecka, det är mitt råd.


Måndag: inventerade ihop med Maken målarfärgsavdelningen i källaren: ett tiotal burkar kasserades och lämnades i färgaffären. Översatte fem sidor. Vek tvätt. Räserbloggade. Åt matjessill; bara två kladdkakeballerinor till kaffet. Frågade om bibblan ville ha böcker: ja. Körde in hojen till verkstan för översyn av bromsar samt fixning av blinkerfäste (det var första gången jag varit med om att en gaffalagning inte hållit, fast gissningsvis var det en undermålig lagning och inget fel på gaffan). Säga vad man vill om säkerhetsaspekten, men: obegriplig frihetskänsla i att köra i bara jeans. Ville aldrig stanna. Stannade. Skrev vykort till tjejerna, postade. Köpte varsin liten tennspegel och en blockflöjt åt dem, spelade i bilen hem. Kände mig som nånting från ett medeltidsgille. Målarkläder på, gick ner för att ta fram färg men fortsatte ordna och systematisera i källaren när jag skulle hämta trasa att ha på golvet. Städade lite i boden också av bara farten. Grundmålade de två sista Grythyttestolarna. Borstade vita utesoffan och drog på det sista i färgburken på det trärena. Stod där och kände att jag åter är ianspråktagen av livet: den kanske största känslan för den som skytt det. Fortsatte med rödfärg på odlingsbäddarna. Tillhöll mig själv att aldrig köpa budget- utan alltid Falu rödfärg. Eller man kanske borde måla sina odlingskragar med Demidekk? Fem myggor är dock fler än en målande tant. För att inte tala om femhundra. Hängde tvätt. Noppade benen. Kokade fullkornspasta, gjorde sallad på egna sallatssorter plus späd lök och feta. Vitlöksdoftande tomatsås till pastan, och House. Näst sista avsnittet av säsong 6, så avslutningen. Skulle ha gråtit högt om jag hade kunnat andas ordentligt: förkrossande. Inte bara tio godissnören till portvinet. Nu dusch, läsning. Mycket att göra imorron!